WEKO3
アイテム
中学校家庭科のケアリング教育における支援方法の検討 : 「生活の課題解決プロジェクト」を通して
https://doi.org/10.15027/53374
https://doi.org/10.15027/53374a473d5e3-3f03-4a37-b7aa-220fd9d4259a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中学校家庭科のケアリング教育における支援方法の検討 : 「生活の課題解決プロジェクト」を通して | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Support methods in “caring education" for home economics in junior high schools: A project for “solving lifestyle issues" | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
藤井, 志保
× 藤井, 志保
× 伊藤, 圭子
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | home economics in junior high schools | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Caring education | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Problem-Solving | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中学校家庭科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ケアリング教育 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 課題解決 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This study aimed to examine support methods that teachers can provide when practicing caring education for home economics in junior high schools. A teacher planned and executed a project in which a student solved a life problem. The goal was to understand how students perform care before they learn care education. At the time, the actual condition of the method the student used to solve the life problem (the method of care) for the care recipient (the object of care) was investigated. Then, the situation was analyzed from the viewpoint of the six aspects of care and the four learning methods for imparting care as advocated by Noddings. Consequently, the teacher had to use the following learning method to inculcate the concept of care in the students in the home economics class. The support method guided the practice of care, incorporated dialogue between the students, and emphasized the confirmatory aspect. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53374 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 9 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 3, p. 9-17, 発行日 2022-12-23 |
|||||||||||||
旧ID | 53374 |