WEKO3
アイテム
教授学研究における歴史的アプローチのための方法論的検討
https://doi.org/10.15027/51627
https://doi.org/10.15027/51627b0278b69-a5d8-4f23-91d2-51051a1904e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教授学研究における歴史的アプローチのための方法論的検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Methodological Reflection on Historical Approaches to Didaktik | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
宮本, 勇一
× 宮本, 勇一
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Didaktik | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | methodology for historical approach | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | classical figures | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Gadamer | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教授学 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 歴史研究の方法論 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 古典的人物 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ガダマー | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | In this essay, I use findings from the methodology of historical approaches in pedagogy to apply methodological questions to didactics. Historical approaches to didactics have earned scarce attention, which causes significant problems in the absence of notions about how a researcher can appropriately connect present interests and past texts. By referring to the current debates in historiography and the history of ideas in Japan, the difficulties of bridging the gap between the presentness of interpreters and the historicity of past texts are revealed as a common issue for pedagogical studies. I then shift our focus to German pedagogy to provide evidence to reevaluate the hermeneutic tradition, which prepared and absorbed several methodologies from problematic historical contexts. I use context analysis to enhance the consciousness of the organizing relationship between the past and the present; between interpreters’ interests and historical texts. To examine the development of those historical approaches, I focus on the research history of classical figures in German pedagogy to understand the achievements and challenges of the historical review of theories. Through these examinations, I reconstruct the framework of historical approaches to bridge the gap between past and present, while mentioning remaining problems. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は,JSPS 科研費 JP21K13524の助成を受けたものである。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/51627 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 185 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 2, p. 185-194, 発行日 2021-12-23 |
|||||||||
旧ID | 51627 |