ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 2号

教授学研究における歴史的アプローチのための方法論的検討

https://doi.org/10.15027/51627
https://doi.org/10.15027/51627
b0278b69-a5d8-4f23-91d2-51051a1904e9
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_2_185.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_2_185.pdf (1.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 教授学研究における歴史的アプローチのための方法論的検討
言語 ja
タイトル
タイトル A Methodological Reflection on Historical Approaches to Didaktik
言語 en
作成者 宮本, 勇一

× 宮本, 勇一

ja 宮本, 勇一

en Miyamoto, Yuichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
主題
主題Scheme Other
主題 Didaktik
主題
主題Scheme Other
主題 methodology for historical approach
主題
主題Scheme Other
主題 classical figures
主題
主題Scheme Other
主題 Gadamer
主題
主題Scheme Other
主題 教授学
主題
主題Scheme Other
主題 歴史研究の方法論
主題
主題Scheme Other
主題 古典的人物
主題
主題Scheme Other
主題 ガダマー
内容記述
内容記述 In this essay, I use findings from the methodology of historical approaches in pedagogy to apply methodological questions to didactics. Historical approaches to didactics have earned scarce attention, which causes significant problems in the absence of notions about how a researcher can appropriately connect present interests and past texts. By referring to the current debates in historiography and the history of ideas in Japan, the difficulties of bridging the gap between the presentness of interpreters and the historicity of past texts are revealed as a common issue for pedagogical studies. I then shift our focus to German pedagogy to provide evidence to reevaluate the hermeneutic tradition, which prepared and absorbed several methodologies from problematic historical contexts. I use context analysis to enhance the consciousness of the organizing relationship between the past and the present; between interpreters’ interests and historical texts. To examine the development of those historical approaches, I focus on the research history of classical figures in German pedagogy to understand the achievements and challenges of the historical review of theories. Through these examinations, I reconstruct the framework of historical approaches to bridge the gap between past and present, while mentioning remaining problems.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,JSPS 科研費 JP21K13524の助成を受けたものである。
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51627
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-0333
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12909086
開始ページ
開始ページ 185
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 2, p. 185-194, 発行日 2021-12-23
旧ID 51627
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:45:38.391352
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3