WEKO3
アイテム
教員免許更新制の終焉をめぐる教員の意識
https://doi.org/10.15027/51624
https://doi.org/10.15027/516244fb71558-f31a-4660-b65a-4a4d928977d4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教員免許更新制の終焉をめぐる教員の意識 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Teachers’ Attitudes to the End of the Teacher License Renewal System | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
山田, 浩之
× 山田, 浩之
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher license renewal system | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher license renewal program | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher training | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher survey | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員免許更新制 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員免許更新講習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員研修 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員調査 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | In Japan, the teacher license renewal system started in 2009. After 12 years, the Ministry of Education announced the abolishment of this system. In this article, we clarify teachers’ ideas about this system and its abolishment. To do this, we examined the survey data for teachers who attended the teacher license renewal program at University B. The results are as follows: 1) Many teachers strongly criticized the teacher license renewal system and thought it would be a financial and time burden. 2) While the teachers attached some importance to teacher license renewal courses at universities, they thought that the training already offered by the educational board was sufficient. In other words, they saw no need for a new course to replace the teacher license renewal course. They desired for the contents of the existing training to be reviewed and reformed without increasing the burden. 3) The teachers wanted knowledge and skills that would be immediately useful in their duties, such as classroom practice and pupil guidance. Theoretical knowledge such as domestic and international information, and theories of education was not given much importance. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は JSPS 科研費 JP20K02609の助成を受けたものです。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/51624 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 159 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 2, p. 159-166, 発行日 2021-12-23 |
|||||||||
旧ID | 51624 |