Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
広島大学人間生活系コースにおける家庭科教員養成カリキュラムの検討 : 人間発達概論の構想と成果および家庭科内容構成の展望 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Examination of the Home Economics Teacher Training Curriculum in the Human Life Sciences Education Faculty at Hiroshima University: Introduction to Human Development and Prospects for Home Economics Content Composition |
|
言語 |
en |
作成者 |
村上, かおり
鈴木, 明子
今川, 真治
平田, 道憲
松原, 主典
冨永, 美穂子
髙田, 宏
梶山, 曜子
金崎, 悠
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Home Economics Teacher Training |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Curriculum |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Subject Content |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Human Development |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
家庭科教員養成 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
カリキュラム |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教科内容 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
人間発達 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
We have been studying efforts to reconceptualize the curriculum for home economics teacher training in the Department of Human Life Sciences Education at the Faculty of Education, Hiroshima University since 2015. Following the previous report, we clarified the results of the subject “Introduction to Human Development" in 2020, and considered these with the results of the three introductory lessons in the previous report. In addition, based on the epistemology of home economics and the hypothesis of the principle of content composition proposed by the Japanese Society of Subject Content, we examined the future of home economics content composition. We were able to confirm the following common results, accounting for the four introductions: (1) The students understood that the content of the subject (home economics) has an academic basis, and thought about the significance of home economics education. (2) From the proposals for home economics content composition at the Japanese Society of Subject Content, we obtained suggestions for devising and improving the course curriculum. (3) We aim to share the epistemological definition of home economics with teacher training organizations, and to recognize and reconstruct the specialty of the content based on that definition. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,JSPS 科研費 JP19K02814の助成を受けたものです。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/51620 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2436-0333 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12909086 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
115 |
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
号 2,
p. 115-123,
発行日 2021-12-23
|
旧ID |
51620 |