WEKO3
アイテム
市民性教育としての社会科学習評価論の動向と課題 : 地理学習を何のためにどのように評価するのか
https://doi.org/10.15027/50223
https://doi.org/10.15027/5022369bc0929-ced8-42aa-9f80-499197557e18
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 市民性教育としての社会科学習評価論の動向と課題 : 地理学習を何のためにどのように評価するのか | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Trends and Issues in Social Studies Assessment Theory as Citizenship Education: How to Assess Geography Education and for What Purpose? | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
宅島, 大尭
× 宅島, 大尭
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Citizenship Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Geography Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Assessment as Learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Self-Regulated Learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Agency | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 市民性教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地理教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習としての評価 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自己調整 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | エージェンシー | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This paper aims to review the past research on why and for what purpose learning assessment as citizenship education has been considered from the perspective of “Assessment as Learning", especially in geography education. The change from “evaluation" to “assessment" in learning assessment is an important perspective in Japan as well. The research results are summarized as follows: (1) the key concepts in social studies learning assessment theory as citizenship education are “Assessment as Learning," “self-regulation," and “agency;" (2) the assessment of learning as citizenship education is the assessment of the learning process that teachers and students construct together to improve learning for the development of civic qualities; and (3) by clarifying the achievement and issues of social studies learning assessment theory in Japan, it points out the necessity of constructing a practical methodology that combines theory and practice. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/50223 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 411 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 1, p. 411-419, 発行日 2020-12-25 |
|||||||||
旧ID | 50223 |