ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 1号

北海道の公立小学校におけるアイヌに関する学習の現状と課題 : 「他者性」の観点からの社会科副読本分析

https://doi.org/10.15027/50210
https://doi.org/10.15027/50210
9544e584-d0ce-486f-84dc-c2385a01dcbb
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_285.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_285.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 北海道の公立小学校におけるアイヌに関する学習の現状と課題 : 「他者性」の観点からの社会科副読本分析
言語 ja
タイトル
タイトル Current Situation and Perspective of Ainu Studies at the Public Elementary Schools in Hokkaido: Analysis of social studies supplementary readers from the point of view of otherness
言語 en
作成者 島津, 礼子

× 島津, 礼子

ja 島津, 礼子

en Shimazu, Reiko

Search repository
丸山, 恭司

× 丸山, 恭司

ja 丸山, 恭司

en Maruyama, Yasushi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
主題
主題Scheme Other
主題 Ainu
主題
主題Scheme Other
主題 indigenous
主題
主題Scheme Other
主題 otherness
主題
主題Scheme Other
主題 synoptic viewing
主題
主題Scheme Other
主題 social studies supplementary reader
主題
主題Scheme Other
主題 アイヌ
主題
主題Scheme Other
主題 先住民
主題
主題Scheme Other
主題 他者性
主題
主題Scheme Other
主題 展望
主題
主題Scheme Other
主題 社会科副読本
内容記述
内容記述 The purpose of this study is clarifying the current situation and perspective of Ainu studies at the public elementary schools in Hokkaido. We sent questionnaires to the 179 boards of education in Hokkaido to find out the educational plan, study and issues on Ainu studies there. 79 boards of education replied, 44 of which send to us their social studies supplementary readers which had been compiled and published by each municipality for elementary schools. From the replies, we find that 24 boards of education have had difficulty in establishing a teaching method for Ainu study, and 11 boards indicated current Ainu studies is not enough emphasis has been placed to associate with concepts of human rights or living side-by-side with Ainu. We analyzed Ainu descriptions in the social studies supplementary readers from the point of view of other or otherness by picking out terms which signify these concepts. As a result, we found readers were constructed around the concept of wajin (people who came from mainland Honshu, Shikoku and Kyusyu island) as subject, and Ainu as the other from using such terms like Ezochi (indigenous or assimilated), and by using the passive voice or causative verbs in Ainu descriptions. We also found that some narratives in the readers described differences of culture or worldview between Ainu and wajin. Finally, we concluded that Ainu studies at Hokkaido include the concept of Ainu as the other, but it is possible the use of this concept can help children understand not only Ainu culture but also themselves.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究はJSPS科研費JP17K18643の助成を受けたものです。 本稿は2019年8月20日,日本ESD学会第2回大会における発表に加筆したものです。
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50210
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-0333
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12909086
開始ページ
開始ページ 285
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 1, p. 285-294, 発行日 2020-12-25
旧ID 50210
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:35:36.462826
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3