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  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院総合科学研究科紀要. I, 人間科学研究
  3. 7巻

対象の異なる“かわいい"感情に共通する心理的要因 <短報>

https://doi.org/10.15027/34619
https://doi.org/10.15027/34619
ab842987-bd54-4d12-bc07-dfbc218edbde
名前 / ファイル ライセンス アクション
StudiesInHumanSciences_7_37.pdf StudiesInHumanSciences_7_37.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 対象の異なる“かわいい"感情に共通する心理的要因 <短報>
言語 ja
タイトル
タイトル Common psychological factors underlying the feelings of kawaii elicited by different types of objects <Short news>
言語 en
作成者 井原, なみは

× 井原, なみは

ja 井原, なみは

en Ihara, Namiha

Search repository
入戸野, 宏

× 入戸野, 宏

ja 入戸野, 宏

en Nittono, Hiroshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2012 by Graduate School of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University All rights reserved
主題
主題Scheme Other
主題 kawaii
主題
主題Scheme Other
主題 cuteness
主題
主題Scheme Other
主題 infantility
主題
主題Scheme Other
主題 baby schema
主題
主題Scheme Other
主題 approach motivation
主題
主題Scheme Other
主題 nurturance motivation
主題
主題Scheme NDC
主題 140
内容記述
内容記述 In Japan, the word kawaii (“cute" or “adorable" in English) has become difficult to define because it is widely used for describing various objects. This study attempted to find common psychological factors in the feelings of kawaii toward different types of objects. Both male and female university students (N = 180) rated their feelings on six 5-point scales after imagining a scene in which they encountered each of four types of kawaii objects: objects with baby schema (e.g., infants, baby animals), humans (e.g., women, smiles), inanimate objects (e.g., accessories, sweets), and idiosyncratic objects (e.g., lizards, mushrooms). The scales consisted of two adjectives (“kawaii," “infantile"), two scales of approach motivation (“want to be closer to it," “want to keep it nearby"), and two scales of nurturance motivation (“want to help it when it is in trouble," “want to protect it"). Results show that kawaii and infantility ratings were correlated with each other only moderately. Partial correlation analyses revealed that higher kawaii ratings were associated with higher approach motivation, but not with higher nurturance motivation, across four categories. The findings were inconsistent with the baby schema hypothesis, which holds that the feeling of kawaii is linked with caregiving and protection for the young and the weak. Rather, the results suggest that the scope of kawaii is not limited to baby schema and that the feeling of kawaii can be better conceptualized as a positive emotion with strong approach motivation.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院総合科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/34619
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-7688
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12198647
開始ページ
開始ページ 37
書誌情報 広島大学大学院総合科学研究科紀要. I, 人間科学研究
Bulletin of the Graduate School of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University. I, Studies in human sciences

巻 7, p. 37-42, 発行日 2012-12-31
旧ID 34619
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Ver.1 2025-03-02 09:37:12.227142
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