ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院総合科学研究科紀要. I, 人間科学研究
  3. 2巻

VT法による日本語の単一語アクセントの指導法の考察

https://doi.org/10.15027/25789
https://doi.org/10.15027/25789
cb67ce8d-eec7-4109-8f23-cbdb7e10de5e
名前 / ファイル ライセンス アクション
StudHumSci_2_11.pdf StudHumSci_2_11.pdf (972.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル VT法による日本語の単一語アクセントの指導法の考察
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching of Japanese Simplex Accent Patterns based on the Verbotonal Method
言語 en
作成者 崔, 春福

× 崔, 春福

ja 崔, 春福

en Cui, ChunFu

Search repository
吉田, 光演

× 吉田, 光演

ja 吉田, 光演

en Yoshida, Mitsunobu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2006 Graduate School of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University. All rights reserved.
主題
主題Scheme Other
主題 Japanese pitch accent
主題
主題Scheme Other
主題 Teaching
主題
主題Scheme Other
主題 VT-Method
主題
主題Scheme NDC
主題 810
主題
主題Scheme NDC
主題 820
内容記述
内容記述 Different accent types of Chinese and Japanese are a major source of accent errors for Chinese learning Japanese. Chinese has four tonal accents in which the pitch continuously changes in a syllable. In contrast, Japanese accents mark relative pitch differences between moras and once the pitch falls it can never rise. Due to this difference, learners sometimes produce wrong accent patterns. Therefore, a more effective instruction for Japanese prosody must be developed. In this paper, we investigate a teaching method of Japanese simplex accents in terms of the Verbotonal method (VT) which emphasizes physical activity in language learning. Based on previous studies of Japanese accent teaching, we designed an experiment to evaluate effects of an explicit instruction of Japanese simplex accents. We selected 32 Japanese words with the initial accent pattern and the unaccented flat pattern. Participants were 18 Chinese speakers learning Japanese. They were divided into two groups, one with the VT method and the other with the graphical instruction on accent patterns. The result was that although both groups showed a considerable improvement in accentuation after the instruction (20.01%), there was no significant difference between them. On the other hand, we found that the group with low-level Japanese abilities showed much improvement in accentuation after the instruction, regardless of method. These results suggest that we must test effects of the VT method with respect to different levels of language ability, i.e. beginners vs. advanced learners.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院総合科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/25789
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-7688
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12198647
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 広島大学大学院総合科学研究科紀要. I, 人間科学研究
Bulletin of the Graduate School of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University. I, Studies in human sciences

巻 2, p. 11-21, 発行日 2007-12-31
旧ID 25789
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 09:32:41.845816
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3