WEKO3
アイテム
北海道における「アイヌ文化学習」の可能性と課題 : ESDの観点から
https://doi.org/10.15027/46809
https://doi.org/10.15027/46809504681e2-fe0d-4af7-98ef-b03f2ac9b177
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 北海道における「アイヌ文化学習」の可能性と課題 : ESDの観点から | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Possibilities and Issues of the Ainu Cultural Studies in Hokkaido: From the point of view of ESD | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
島津, 礼子
× 島津, 礼子
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | indigenous | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ainu | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ainu cultural studies | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | sustainability | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ESD | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 先住民 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アイヌ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アイヌ文化学習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 持続可能性 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Ainu people were officially recognized as an indigenous people of Japan in 2008. Their culture, history and language have been taught in Hokkaido in the school curricula under the subject name of Ainu Cultural Studies. Today, the knowledge and view of nature of the Ainu have been integrated with ideas from sustainability and Education for Sustainable Development (ESD). This paper gives examples from Ainu Cultural Studies classes and practices at schools in Hokkaido. Some schools outside of Hokkaido have adopted entire curricula and practices for use in their own schools. However, schools outside of Hokkaido have found it difficult to understand the culture, knowledge and view of nature of the Ainu. This paper introduces practices that compare the Ainu culture, history or language of the Ainu and the adopting areas to develop student understanding of Ainu culture and their own culture. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究はJSPS科研費JP17K18643の助成を受けたものです。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/46809 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5562 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11625039 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 71 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science 号 67, p. 71-79, 発行日 2018-12-21 |
|||||||||
旧ID | 46809 |