WEKO3
アイテム
マイルズ・ホートンの変革の成人教育に関する考察 : シカゴにおける知的体験を中心に
https://doi.org/10.15027/18502
https://doi.org/10.15027/185021101f0ed-3ed8-437d-9108-8e85b6363769
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | マイルズ・ホートンの変革の成人教育に関する考察 : シカゴにおける知的体験を中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on Myles Horton's adult education for social change : Focusing upon his intellectual experience in Chicago | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
藤村, 好美
× 藤村, 好美
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 成人教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | シカゴ学派 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ハイランダー・フォークスクール | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ハル・ハウス | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ジェーン・アダムズ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | マイルズ・ホートン | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ロバート・パーク | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会変革 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Adult Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Chicago School | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Highlander Folk School | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Hull-House | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Jane Addams | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Myles Horton | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Robert Park | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Social Change | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Myles Horton, a founder of the Highlander Folk School, is called the Giant of the adult education movement in the United States. He aimed at the empowerment of the poor people in the South, which was called "the third world in America", because of its miserable situation. Horton's idea and practice in adult education for social change owes a lot to his days in the University of Chicago. He had learned sociology from Robert Park, and had visited the Hull-House to discuss with Jane Addams. Thus he established his own way of nonformal adult education, which lead to the idea of the Civil Rights Movement in the 1960s. This paper focuses upon his experience in Chicago around 1930. First, in order to make his Chicago days clear, it summarizes Horton's brief life history. Secondly, it attemps to describe his intellectual experience under the guidence of Robert Park: he took Park's collective behavior theory and conflict theory in his nonformal education practice. Thirdly, it focuses upon the intellectual interchange between Horton and Addams: In fact, the Highlander Folk School has some aspect of a settlement house. Lastly, it summarizes Horton's hope to make an alternative education system which supports people's decision making process. Thus, it depicts Horton's greatness as sociologist and adult education activist. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 国立情報学研究所 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/18502 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5562 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11625039 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 53 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science 号 53, p. 53-59, 発行日 2005-03-28 |
|||||||||
旧ID | 18502 |