WEKO3
アイテム
「まあ」の出現しやすい条件 : 教師と学生との会話を中心に
https://doi.org/10.15027/48488
https://doi.org/10.15027/484881cf42ef6-81d6-478d-8ac3-69c5963e7242
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「まあ」の出現しやすい条件 : 教師と学生との会話を中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Conditions that “Maa" is likely to Appear: Focusing on conversations between teachers and students | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
馮, 文彦
× 馮, 文彦
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Maa | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Natural Conversations | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Meta-perspective | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | まあ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自然会話 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | メタ的な視点 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study uses the recordings of Japanese native speakers’ natural conversations as the research data to investigate the usage of Japanese filler “Maa". Comparing the conversations between students and their friends with those between students and teachers, the results indicated that 1. teachers use “Maa" more often than students, and when students talk to their teachers, they are not consciously avoiding “Maa" 2. in student-friend conversation “Maa" is prone to appear when speaking with confidence, in student-teacher conversation, people use “Maa" to make others feel him humble. Analyzing the student-teacher conversation, the result shows that “Maa" tends to appear in utterance with meta-consciousness. Specifically, it is an utterance that tries to show him humbly, or a comment from a meta-perspective, and it often appears in the form of supplementary utterance. Also, the meaning of “Maa" cannot be sought, it should be considered in the form of specifying an environment in which it appears easily. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/48488 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 195 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 68, p. 195-203, 発行日 2019-12-20 |
|||||||||
旧ID | 48488 |