WEKO3
アイテム
総合的英語リスニング能力と音楽的背景の関係解明に向けた基礎的研究 : 学習者の英語学習経験に着目して
https://doi.org/10.15027/48475
https://doi.org/10.15027/48475d2af8833-f4ba-429b-9bc4-3275450eab0b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 総合的英語リスニング能力と音楽的背景の関係解明に向けた基礎的研究 : 学習者の英語学習経験に着目して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study of the Relationship between General Listening Profi ciency and Musical Background from the Perspective of Japanese EFL Learners with Various Levels of English Learning Experience | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
川島, 浩勝
× 川島, 浩勝
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | EFL | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | listening profi ciency | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | musical education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | musical activities | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | English learning experience | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 外国語としての英語 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | リスニング能力 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽的活動 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 英語学習経験 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The Relationship between general listening proficiency and musical background was investigated from the perspective of Japanese EFL learners with various levels of English learning experience. The subjects’ (n = 63) general English listening proficiency was examined by the listening section of a standardized English language proficiency test. With regard to musical background, the subjects’ fondness for school music education and out-of-school music activities were assessed by nine-point Likert-scale questionnaires at the elementary and junior high levels and from the elementary to college level, respectively. The subjects’ English learning experience, defined by the amount of their out-of-school English learning from the elementary to college level, was also assessed by the same style of questionnaires. Data analyses, including principle component regression analysis, revealed: 1) that both the learners’ English learning experience and musical background may be independently related in statistical significance to general listening proficiency, although the link between musical background and general listening proficiency is not strong; 2) that the observation of such relationships may become feasible when non-linear elements such as interactions of out-of-school music activity variables are employed; and 3) that the predictive power of the variance of general listening proficiency by musical background may reach its highest level, 27% (p=.00). | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/48475 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 73 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 68, p. 73-80, 発行日 2019-12-20 |
|||||||||
旧ID | 48475 |