Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
広島大学人間生活系コースにおける家庭科教員養成カリキュラムの検討 : 教科観を育むガイダンス授業の構想 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Reconstructing the Curriculum for Home Economics Teacher Training in Human Life Sciences at Hiroshima University: Lesson Plans to Nurture Students’ Perspectives |
|
言語 |
en |
作成者 |
鈴木, 明子
村上, かおり
梶山, 曜子
今川, 真治
松原, 主典
高田, 宏
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Home Economics Teacher Training |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Views of Subject |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Curriculum |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Home Economics |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Task of living |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
家庭科教員養成 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教科観 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
カリキュラム |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
家政学 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生活課題 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The core subject of the human life sciences education curriculum at Hiroshima University was reconsidered in examining the perspectives of students undergoing home economics teacher training. The outcomes and problems of the 2016 and 2017 classes were reported and reconstructed for the 2018 class. The 2016 class’s problem was that the recognition of knowledge obtained from practical tasks were not linked effectively to the performance subjects. Therefore, five concepts, i.e., health, collaboration, wealth, culture, and home economics were set as concepts for product planning in the 2017 class, and a panel discussion with seven faculty members as panelists was held at the beginning of the course. The results clearly show that the class discussion during in the panel discussion was effective in deepening the students’ awareness of the issues of life. However, a problem emerged in that the recognition of life problems was not fully utilized for task execution by the students. In 2018, we therefore focused on performance issues and conceived a lesson plan that prioritizes deepening the students’ awareness about contemporary life issues. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/46795 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1346-5554 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11618725 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
289 |
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
号 67,
p. 289-298,
発行日 2018-12-21
|
旧ID |
46795 |