ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
  3. 66号

日本語学習者は読解においてどのような情報に注意を向けるか : テキスト音読時の視線追跡による実験的検討

https://doi.org/10.15027/44786
https://doi.org/10.15027/44786
3e6c3ba1-a8b9-47d3-aa81-1825d7a4e7cf
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchEducHU-Part2_66_119.pdf BullGradSchEducHU-Part2_66_119.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 日本語学習者は読解においてどのような情報に注意を向けるか : テキスト音読時の視線追跡による実験的検討
言語 ja
タイトル
タイトル What Information Do Japanese Learners Pay Attention to When Reading: An Experimental Analysis on Eye-tracking during Oral Reading
言語 en
作成者 松見, 法男

× 松見, 法男

ja 松見, 法男

en Matsumi, Norio

Search repository
王, 校偉

× 王, 校偉

ja 王, 校偉

en Wang, Xiaowei

Search repository
ジャ, ブルブル

× ジャ, ブルブル

ja ジャ, ブルブル

en Jha, Bulbul

Search repository
柳本, 大地

× 柳本, 大地

ja 柳本, 大地

en Yanamoto, Daichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 Japanese learners
主題
主題Scheme Other
主題 reading
主題
主題Scheme Other
主題 instruction
主題
主題Scheme Other
主題 working memory capacity
主題
主題Scheme Other
主題 eye-tracking
主題
主題Scheme Other
主題 日本語学習者
主題
主題Scheme Other
主題 読解
主題
主題Scheme Other
主題 教示
主題
主題Scheme Other
主題 作動記憶容量
主題
主題Scheme Other
主題 視線追跡
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 Conventional studies on the reading processes of Japanese learners have based their results on the scores of post-reading tests. However, these tests only measure the reading process via an offline method and thus do not reflect the cognitive aspect of the reading process. Therefore, this study investigated an online cognitive process of oral reading by Chinese students learning Japanese by measuring eye movements during reading. The independent variables were the type of instruction and working memory capacity. There were two types of instructions: those based on content comprehension and those on reading speed. The dependent variables were the post-reading test score, reading time, total fixation time and fixation time for important idea units. The eye-movement measurement results showed that the type of instruction affected the reading process, thus affecting overall comprehension, as shown in the post-reading test scores. When compared with the reading speed instructions, the content comprehension instructions produced a greater improvement in attention to details, which was reflected in a longer reading time, total fixation time and fixation time for important idea units. Furthermore, the effect of working memory capacity differed according to the types of instructions. Learners with larger working memory capacity paid more attention to detail in the content comprehension instruction group, with a longer reading time and paying greater attention to important details.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/44786
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5554
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11618725
開始ページ
開始ページ 119
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education

号 66, p. 119-127, 発行日 2017-12-22
旧ID 44786
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 06:42:57.713134
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3