WEKO3
アイテム
家庭科教員養成における教科観の構築に関する研究 : 広島大学人間生活系コースにおけるカリキュラムの検討・改善をめぐって
https://doi.org/10.15027/41636
https://doi.org/10.15027/41636b4e5c415-55b3-4361-a0f4-cce3596423e8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 家庭科教員養成における教科観の構築に関する研究 : 広島大学人間生活系コースにおけるカリキュラムの検討・改善をめぐって | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Views of Students Undergoing Home Economics Teacher Training : Reconstructing the Human Life Sciences Curriculum of Hiroshima University | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
鈴木, 明子
× 鈴木, 明子
× 村上, かおり
× 梶山, 曜子
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Home Economics Teacher Training | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Views of Subject | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Curriculum | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Home Economics | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Task of living | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 家庭科教員養成 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 教科観 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | カリキュラム | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 家政学 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 生活課題 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | We reconsidered the core subject of the human life sciences education curriculum at Hiroshima University to examine the views of students undergoing home economics teacher training. Although it is possible to understand the task of living conceptually and abstractly, an issue that students were taught in the previous year, our study revealed that students did not understand their role as prosumers. In addition, we found that understanding of Home Economics as a background science did not help. We confirmed the effect of Problem Based Learning (PBL) in advance, by testing students who took the same subjects in a previous year. Moreover, we examined product and performance issues including cooking practice, and proposed a learning process to address the issue proactively and cooperatively. This proposed process involves the recognition of conscious living by deeply examining important issues, to enhance students’ awareness of their role as prosumers, and highlighting the significance of Home Economics as a background science. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/41636 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 257 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 65, p. 257-264, 発行日 2016-12-22 |
|||||||||||||||||
旧ID | 41636 |