WEKO3
アイテム
理科教育におけるモデリング研究の動向と課題 : 日本の研究動向を中心として
https://doi.org/10.15027/41609
https://doi.org/10.15027/4160904a94196-a3aa-4da9-a729-5a0d59531cbe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 理科教育におけるモデリング研究の動向と課題 : 日本の研究動向を中心として | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Review of Research on Modeling in Science Teaching in Japan | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
雲財, 寛
× 雲財, 寛
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | model | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | modeling | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | science education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | research review | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | モデル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | モデリング | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 理科教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | レビュー | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study reviewed research on modeling in science teaching in Japan. Using the “CiNii" search engine, we identified and analyzed 35 articles related to research on modeling in science teaching. These articles were divided into three types: theoretical studies, survey studies, and practical studies. We examined recent trends and the future direction of research on modeling in Japan based on the results of the analysis and comparison with other international research articles. These analyses and comparisons revealed three main findings: a) there were few theoretical studies in Japanese journals; b) the survey studies focused on students’ images (models) of natural phenomena, thinking processes with models, or understanding of the role of scientific models; c) most of the practical studies focused on conceptual formulation. These findings highlight the need for discussion of theoretical frameworks of modeling and students’ characteristics in the context of the science curriculum in Japan, and indicate that we should focus on students’ modeling competence. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/41609 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 19 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 65, p. 19-27, 発行日 2016-12-22 |
|||||||||
旧ID | 41609 |