WEKO3
アイテム
上級日本語学習者による普通体へのスタイルシフト : インフォーマルスタイルに着目して
https://doi.org/10.15027/38964
https://doi.org/10.15027/389645ad62706-d660-4330-976f-634be26e1e99
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 上級日本語学習者による普通体へのスタイルシフト : インフォーマルスタイルに着目して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Style Shift to Plain Form in Advanced Learners of Japanese : Focusing on Informal-Style | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
岡崎, 渉
× 岡崎, 渉
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 上級日本語学習者 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 普通体 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | インフォーマルスタイル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | スピーチスタイル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | スタイルシフト | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | advanced learners of Japanese | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | plain form | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | informal style | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | speech style | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | style shift | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This paper investigates the usage of informal-style (IF) by advanced learners of Japanese as a second language when they shift from a formal (polite) speech style into an informal (plain) version. The data consists of fifteen dyads between native and non-native speakers who meet for the first time. The results show there was negligible difference in the plain form usage between learners and native speakers, but the learners used IF proportionally more than native speakers. The analysis of sentence final particles, rising intonation, and WH-questions in the learners’ IF forms revealed that the learners’ use of plain forms became IF in the following two occasions: First, the learners expressed a spontaneous emotional reaction, and the plain form was accompanied by the particle YO, NE, or rising intonation. Second, they used rising intonation but did not use self-monitoring discourse markers in monologues. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/38964 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 147 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 64, p. 147-156, 発行日 2015-12-18 |
|||||||||
旧ID | 38964 |