WEKO3
アイテム
中国語を母語とする日本語学習者における中国語単語の音韻処理に及ぼす日本語の影響 : 中日2言語間の形態・音韻類似性を操作した実験的検討
https://doi.org/10.15027/36647
https://doi.org/10.15027/36647ef4a123a-4e5e-4cc6-95e1-2ab6abc97357
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 中国語を母語とする日本語学習者における中国語単語の音韻処理に及ぼす日本語の影響 : 中日2言語間の形態・音韻類似性を操作した実験的検討 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The Influence of Japanese Language on the Phonological Processing of Chinese Words in Chinese Students Learning Japanese as a Second Language : Operating the Orthographical and Phonological Similarities of Kanji-Words | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
松見, 法男
× 松見, 法男
× 費, 暁東
× 蔡, 鳳香
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Japanese learners of Chinese | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | L1 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | L2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | naming task | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | orthographical and phonological similarities | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 中国人日本語学習者 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 母語 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 第二言語 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 読み上げ課題 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 形態・音韻類似性 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The role of orthographical and phonological similarities of Kanji-word in native word recognition was examined by using a naming task. In three experiments, Chinese native speakers, an intermediate and an advanced class of Japanese learners of Chinese students were asked to read aloud Kanji-words in their native language. The facilitation effects of orthographical similarity and the inhibition effects of phonological similarity were observed in Japanese learners of Chinese, but not in native speakers. The results provide the evidence that the lexical representation of Japanese is activated when Japanese learners of Chinese process Kanji-words in their native language. These results also suggested that the effects of orthographical and phonological similarities of Kanji-words are caused according to the proficiency in their second language. The present paper shows that the orthographical and phonological similarities of Kanji-words affect on both native and non-native phonological processing. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/36647 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 191 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 63, p. 191-198, 発行日 2014-12-19 |
|||||||||||||||||
旧ID | 36647 |