WEKO3
アイテム
地域素材を活用した地学の学習(6) : 地形図とペーパークラフトを活用した学校所有ボーリング資料の教材化
https://doi.org/10.15027/36626
https://doi.org/10.15027/36626676b2012-7f59-4bfa-b96b-a9c1c83499c0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 地域素材を活用した地学の学習(6) : 地形図とペーパークラフトを活用した学校所有ボーリング資料の教材化 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Geoscience Teaching Using Local Geological Materials (6) : Utilization of Drilling Data Possessed by Schools as a Teaching Material in Combination with both Topographic Maps and Paper Models | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
山崎, 博史
× 山崎, 博史
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | drilling materials | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | topographic map | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | concept of time | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | distribution of strata | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | change of land | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ボーリング資料 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地形図 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 時間概念 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地層の広がり | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 大地の変化 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This article is designed to show an example of utilization of drilling materials for understanding the concept of time. There are many articles on the use of drilling data for learning the distribution of strata. There is little literature on the interpretation of columnar sections of layers from boring materials in chronological order at an elementary school science class. It is important for students to have experiences to interpret the strata chronologically for understanding the law of superposition, a general law upon which all geologic chronology is based. When used in conjunction with topographic maps drilling materials become a learning tool to interpret geological columnar sections chronologically. It is easy to know topographic change in chronological order by comparison of two topographic maps. Each map covers the same area, but was published in different year. Though it is difficult to find topographic change recorded in the drilling materials in general, the change caused by art is not so difficult to find because of characteristic lithology of artificial sediments. By the comparison with topographic change in the topographic maps, elementary school students have a better sense of the lithological change in geological columnar section in chronological order. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究の一部に科学研究費補助金基盤研究(A)課題番号25242015および同基盤研究(C)課題番号26350235を使用した。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/36626 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 63, p. 1-8, 発行日 2014-12-19 |
|||||||||
旧ID | 36626 |