WEKO3
アイテム
子どもの統語標識の学習 : 日本語母語児の格助詞ヲの学習に着眼して
https://doi.org/10.15027/35378
https://doi.org/10.15027/35378af47c41e-bfba-4c29-8bc7-b9428f09625f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 子どもの統語標識の学習 : 日本語母語児の格助詞ヲの学習に着眼して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Acquisition of Syntactic Marker of Japanese Children : Focus on the case marker wo | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
趙, 曌
× 趙, 曌
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | syntactic marker | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | accusative marker | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Usage-Based Model | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | input | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CHILDES corpus | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 統語標識 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 格助詞 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 用法基盤モデル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | インプット | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CHILDES コーパス | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study aimed to investigate how Japanese children learn the accusative marker focusing on the question whether or not this learning process is verb-specific. Speech of two children talking with their caretakers from CHILDES corpus was analyzed. For each speaker, the frequency of each verb that appeared in the speech was calculated. Verbs that were used 1-3 times were considered as unproductive while those used 4 times or more as productive. The results showed that children's productive verbs were found to be productive in their caretakers' speech as well, suggesting an input-based statistical learning of verb for children. Furthermore, children used wo for both productive and unproductive verbs, supporting that the learning of accusative markers is a verb-specific process even in a low input circumstance, since the verb-specific learning is that the productive usage and non-productive usage are exist together. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/35378 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 291 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 62, p. 291-300, 発行日 2013-12-20 |
|||||||||
旧ID | 35378 |