WEKO3
アイテム
英語を母語とする日本語学習者の誤解場面における言語的対応
https://doi.org/10.15027/35372
https://doi.org/10.15027/35372870314f5-f453-434c-aed7-615b7c330b34
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 英語を母語とする日本語学習者の誤解場面における言語的対応 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Verbal Responses in Problematic Situations of Misunderstanding by English-Speaking Learners of Japanese | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
畑佐, 由紀子
× 畑佐, 由紀子
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | speech act | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | misunderstanding situations | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | verbal responses | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 発話行為 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 誤解場面 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 言語的対応 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The present study investigates how foreign language learners of Japanese (JFL learners) in the US respond in misunderstanding situations, and whether interpersonal relationship and situational factors affect their behaviors. Twenty-nine JFL learners who are native speaker of American English are presented with a series of misunderstanding situations and are asked to tell the likelihood of them saying something about the problems and write what they may say if they are to respond. The results show that the learners tend to respond verbally, in both serious and trivial misunderstanding situations. Also, they tend to defend their position and try to find the cause. In addition, they make explicit statements, instead of using mitigating expressions. Although the learners are more confrontational and willing to resolve the conflict than native speakers of Japanese, they are also sensitive to social hierarchy and degree of intimacy in that they tend to apologize more often to social superiors and acquaintances than to social equals and friends. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/35372 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 237 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 62, p. 237-243, 発行日 2013-12-20 |
|||||||||
旧ID | 35372 |