WEKO3
アイテム
《似てる》の力の意識化と習得へ向けて : 中学国語科授業で古典作品と自分とをつなぐ
https://doi.org/10.15027/35365
https://doi.org/10.15027/3536508135bdb-861c-4dbb-b6f4-3fe7a9ed4ee8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 《似てる》の力の意識化と習得へ向けて : 中学国語科授業で古典作品と自分とをつなぐ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Practice, to Develop Students Thinking Ability by Connecting Things Which are Similar : Look for similarities between yourself and classic works, in junior high school Japanese class | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
齋藤, 隆彦
× 齋藤, 隆彦
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Sensing Similarities | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Analogy | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ability to think | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ingenuity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Classical literature education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 《似てる》の力 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 類推 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 思考力 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | インゲニウム | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 古典教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | We propose that students should develop "the ability to learn by focusing on similarities." "The ability to learn by focusing on similarities" is the potential to find similar elements among different things, situations, or phenomena, and then to associate or analogize them with each another. This skill enables us to apply the knowledge developed in a certain genre to another one, thereby leading to "cognitive fluidity" and "bricoleur." In this practice, we encourage students to read Japanese classical literature. And we encourage them to write fictional stories and their own experiences that are similar to the content of the classical story. Students read to each other and look for similarities between their writing and the classical story. These are experiences that connect the events by analogy. I think these experiences train the thought that you connect when you understand things, that you have experienced, and what you have learned. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/35365 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 171 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 62, p. 171-180, 発行日 2013-12-20 |
|||||||||
旧ID | 35365 |