WEKO3
アイテム
高等学校国語科における「想像力」を伸ばす学習指導の実践的研究 : 「ミロのヴィーナス」(清岡卓行)の授業を通して
https://doi.org/10.15027/35360
https://doi.org/10.15027/3536087aadcc0-55d5-4667-9571-0087fca9814c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 高等学校国語科における「想像力」を伸ばす学習指導の実践的研究 : 「ミロのヴィーナス」(清岡卓行)の授業を通して | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The Teaching Strategy to Develop Learners' "Imagination" at a Japanese Senior High School : A case study of using the essay "Venus de Miro" by Takayuki Kiyooka | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
田中, 宏幸
× 田中, 宏幸
× 三樹, 亮太
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Imagination | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Action-research | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Practice expressing | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Infer the title of a text | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 想像力 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | アクションリサーチ | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 表現者の立場の想定 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 題名の推断 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The aim of this research is to develop learners' "imagination" for Japanese language instruction at the senior high school level in order to help them think logically. This study explores a teaching strategy to effectively cultivate learners' logical thinking through imagination by analyzing their performance in a writing activity. The research examines the hypothesis that "the ability to infer the title of a text on the basis of its proper understanding advances learners' logical imagination." In the classroom instruction for this experiment, the target students are required to decide the most appropriate title of the text and to explain the reason for their judgment if they were textbook editors. The investigation concludes that it is necessary for learners to practice expressing themselves with clear grounds for their idea based on a specific viewpoint in order to enhance their logical imagination. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/35360 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 127 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 62, p. 127-134, 発行日 2013-12-20 |
|||||||||||||
旧ID | 35360 |