WEKO3
アイテム
認知的流動性を育てる中学校国語科授業の試み : 「《似てる》の力」によって知的「跳躍」をいざなう
https://doi.org/10.15027/33989
https://doi.org/10.15027/3398946200783-720d-431f-85e7-9984e2ea7843
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 認知的流動性を育てる中学校国語科授業の試み : 「《似てる》の力」によって知的「跳躍」をいざなう | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | An Experiment to Develop “Cognitive Fluidity" in Japanese Class at Junior High School : Bringing out the intellectual leap through “Sensing Similarities" | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
齋藤, 隆彦
× 齋藤, 隆彦
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | cognitive fluidity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | similarity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | analogy | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | metaphor,bricoleur | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 認知的流動性 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 類似 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 類推 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 比喩 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ブリコルール | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | We propose that students should develop “the ability to learn by focusing on similarities." “The ability to learn by focusing on similarities" is the potential to find similar elements among different things, situations, or phenomena, and then to associate or analogize them with each another. This skill enables us to apply the knowledge developed in a certain genre to another one, thereby leading to “cognitive fluidity" and “bricoleur." In this case study, we showed students some pictures of lunch dishes and a washbasin one by one, and finally had them determine the similarities between the pictures and a human face. By extracting certain elements and ignoring others, students experienced how to recognize the objects in which they found “similarities." Through a simplified activity, students came to be aware of “finding similarities." | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/33989 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 113 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 61, p. 113-122, 発行日 2012-12-21 |
|||||||||
旧ID | 33989 |