WEKO3
アイテム
現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究 : 山崎正和の評論「水の東西」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践
https://doi.org/10.15027/32118
https://doi.org/10.15027/3211896bc28e3-a509-4485-89d2-6efc6e7b5dfc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究 : 山崎正和の評論「水の東西」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | A Study on Developing Abilities of Thinking and Expression Through Studying Critical Essays in Japanese Classes at a Senior High School : The practices of comparative reading using essay "Mizunotozai" written by Masakazu Yamazaki | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
田中, 宏幸
× 田中, 宏幸
× 小野, 奈央
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | teaching critical essays | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | comparative reading of different essays by same author | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | comparative reading of essays on similar topic by different authors | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ability of thinking, ability of expression | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 評論文の学習指導 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 重ね読み | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 比べ読み | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 思考力 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 記述力 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This research aims to find the effective way of developing the students' abilities of thinking and expression to a higher level through reading critical essays in Japanese classes. In order to improve students' abilities, students read two essays. After reading two essays written by different authors or the same authors, students thought about the topic by themselves and expressed their thoughts from their own points of view. Microteaching and action research programs seemed to broaden the students' perspectives and enable them to probe ideas deeper. The result shows that using several reading materials is effective to broaden students' ways of thinking and means of expression. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/32118 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 59 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 60, p. 59-66, 発行日 2011-12-22 |
|||||||||||||
旧ID | 32118 |