WEKO3
アイテム
日本語母語話者と中国人日本語学習者の談話に見られる視座 : パーソナル・ナラティヴと漫画描写の比較
https://doi.org/10.15027/31047
https://doi.org/10.15027/310473b07b202-d6d1-4ec2-a65e-b923d883cc70
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 日本語母語話者と中国人日本語学習者の談話に見られる視座 : パーソナル・ナラティヴと漫画描写の比較 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Use of Viewpoint Expressions in the Personal Telling Task and the Picture Description Task by Native Japanese Speakers and Chinese Learners of Japanese. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
武村, 美和
× 武村, 美和
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Personal telling task | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | picture description | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | viewpoint expression | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | viewpoint | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | point of gaze | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | パーソナル・ナラティヴ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 漫画描写 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視点表現 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視座 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 注視点 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 810 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Previous studies on L2 learner's story telling have shown that the learners are unable to tell stories from a fixed viewpoint unlike native speakers. Most of the studies employ the picture description task as the method of verbal elicitation, which may have affected the results. Therefore, the present study examines the validity of this picture description task by comparing it with the personal story-telling task. Native Japanese speakers and Chinese advanced learners of Japanese narrate on ten topics about their past experiences and tell stories using three comic strips. The results show both native speakers and learners describe their past experiences from the speaker's viewpoint, though some inappropriate use of viewpoint expressions are observed in Chinese learners' narratives. On the other hand, the viewpoints in the data elicited from the picture description task are not unified. The findings indicate that the nature of task affects the use of viewpoint expressions. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/31047 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 289 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 59, p. 289-298, 発行日 2010-12-24 |
|||||||||
旧ID | 31047 |