WEKO3
アイテム
中国語を母語とする初級日本語学習者における語彙と概念の連合関係 : 絵-単語カテゴリー一致性判断課題を用いた実験的検討
https://doi.org/10.15027/26082
https://doi.org/10.15027/2608257c96ed6-a4cd-4ad1-9678-b57b7c036d42
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中国語を母語とする初級日本語学習者における語彙と概念の連合関係 : 絵-単語カテゴリー一致性判断課題を用いた実験的検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The Associative Relationship between Lexicon and Concept in a Beginning Class of Japanese Learners : An Experimental Study by Picture-Word Category Matching Task | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
松見, 法男
× 松見, 法男
× 蔡, 鳳香
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | second language learners | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Chinese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | picture-word category matching task | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | similar and dissimilar Chinese Character | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 第二言語学習者 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国語 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 絵-単語カテゴリー一致性判断課題 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 類漢字と異漢字 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 140 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 800 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | An experimental study was carried out to investigate how Chinese students learning Japanese process two languages (native and second language), using picture-word category matching task. The participants were eight Chinese-speaking students learning Japanese as a second language in Japan. They were in the beginning class of Japanese and were preparing for the fourth level of The Japanese-Language Proficiency Test. Two types of words (similar and dissimilar Japanese words with Chinese words) were used in the experiment to examine how lexical representation is related with conceptual representation. The patterns of reaction times in Japanese condition suggested that there was no direct link between Japanese lexical representation and concept representation. The results also showed a possibility that an associative relationship of similar words between Japanese lexical representation and concept representation was different from that of dissimilar words. Some educational implications for a beginning class of Chinese students learning Japanese were led out based on these results. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/26082 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 193 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 57, p. 193-197, 発行日 2008-12-26 |
|||||||||||||
旧ID | 26082 |