Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校歴史授業の分析とその改善 : 単元「信長・秀吉・家康と天下統一」をもとに |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Study on Lesson Study of Teaching and Learning History in the Elementary School : On Case of the Unit "National Unification under Nobunaga, Hideyoshi and Ieyasu's Leadership" |
|
言語 |
en |
作成者 |
池野, 範男
田口, 紘子
李, 貞姫
宇都宮, 明子
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teaching and learning history |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
lesson study |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
alternative framework |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学校 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
歴史授業 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
授業分析 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
代替的な概念的枠組み |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The purpose of the study is to analyze the lesson on history in the elementary school, 'National Unification under the leadership of Nobunaga,' and to evaluate the lesson by researching cognitive structure and conceptual framework of students, assessing their attainment levels and conceptual change and suggesting alternative lesson plan. In this study we used two devices, structure of knowledge and conceptual framework, researched cognitive structure in the lesson and alternative conceptual framework of each student and evaluated the lesson. Then we analyzed points of teaching and learning in the lesson and improved the lesson plan. From the analysis, we found as follows. --The lesson has the framework that the teacher constitutes of four elements. --The teacher aims to make students build up its framework, but doesn't success. --In the lesson, students build up different alternative frameworks from its framework, think and discuss history according to these alternative frameworks and make new conception of history with teacher. --The teacher doesn't use these alternative frameworks well. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/26065 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1346-5554 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11618725 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
39 |
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
号 57,
p. 39-48,
発行日 2008-12-26
|
旧ID |
26065 |