WEKO3
アイテム
我が国における一般成人の科学的リテラシー測定に関する一考察 : ミラーの3構成次元モデルにおける妥当性の検討
https://doi.org/10.15027/14344
https://doi.org/10.15027/143441f0867d1-81ec-40e3-86c9-9a5ef132ee51
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 我が国における一般成人の科学的リテラシー測定に関する一考察 : ミラーの3構成次元モデルにおける妥当性の検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | An Examination of the Measurement in Civic Scientific Literacy of Japanese Adult: An Examination of the Validity of Miller's 3-dimension Model | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
清水, 欽也
× 清水, 欽也
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 市民科学的リテラシー | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ミラーの3構成次元モデル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 構成概念妥当性 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 予測的妥当性 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Civic scientific literacy | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Miller's 3-dimension model | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Construct validity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Predictive Validity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 400 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the validity of the three - dimension measurement model of civic scientific literacy. The construct and the predictive validity of the model were estimated by the confirmatory factor analysis and the chi-square analysis. The result of the confirmatory analysis presented the sufficient correlation between the measurement items and 3 constructs (understanding of basic science knowledge and concepts, understanding of scientific process, and understanding of social impact of science). In addition, the chi-square analysis present that each of these construct variables will differentiate the level of the commitment to scientific information. Therefore, the study conclude that the measurement model will satisfy the measurement of the scientific literacy. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/14344 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 54, p. 1-7, 発行日 2006-03-28 |
|||||||||
旧ID | 14344 |