WEKO3
アイテム
第2言語としての手話言語の語彙学習における音韻的短期記憶の役割
https://doi.org/10.15027/18169
https://doi.org/10.15027/1816973e10415-3de3-46e0-a1bf-79c623a86c1d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 第2言語としての手話言語の語彙学習における音韻的短期記憶の役割 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Role of phonological short-term memory on vocabulary learning of Sign Language as a second language | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
松見, 法男
× 松見, 法男
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 手話言語 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第2言語 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 語彙学習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音韻的短期記憶 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 単語のイメージ性 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Sign Language | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | second language | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | vocabulary learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | phonological short-term memory | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | imagery of words | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 800 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | An experiment was carried out to investigate a role of phonological short-term memory on vocabulary learning in Sign Language as a second language. The subjects, who have no experiences of Sign Language learning, were required to encode 24 Sign Language new words associating with their meaning (presented in Japanese words). A 2 X 2 X 3 factorial design was used: the first variable was with or without phonological concurrent task, the second was high- or low-imagery of Sign Language words (from Matsumi's list, 2000), and the third was trial numbers of paired associate learning. Two main effects were significant on imagery and trial numbers, and an interaction between imagery and trial numbers was also significant. In terms of phonological concurrent task, however, both main effect and interaction were no significant under all conditions. These results suggested that in contrast with speech language, the phonological short-term memory did not play an important role in learning Sign Language new words. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 国立情報学研究所 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/18169 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5546 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 171 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 50, p. 171-174, 発行日 2002-02-28 |
|||||||||
旧ID | 18169 |