WEKO3
アイテム
説明的文章の授業における「論理的認識力」育成の研究 : 「論理」と「意味内容」との相互補完的な実践を通して
https://doi.org/10.15027/36619
https://doi.org/10.15027/366198301fa8e-4980-4819-9bbf-4026c3bdbe69
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 説明的文章の授業における「論理的認識力」育成の研究 : 「論理」と「意味内容」との相互補完的な実践を通して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Research on the Development of "Logical Cognition Ability" in Reading Informational Text : Focusing on the Mutually Complementary Relationship between "Logic" and "Meaning and Content" in Practice | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
青山, 之典
× 青山, 之典
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | logical cognition ability | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | creation and consideration of "meaning and content" | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 論理的認識力 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 意味内容の創造と検討 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | When we define "logical cognition ability" as the act and the result of recreating our cognition, although experientially we recognizing limits of cognition, we need to use "logic" and "meaning and content" abilities. Shobi Inoue pointed this out in the 1970s, but his and related work by others leans toward "logic" and emphasizes the formal aspects of logic. In this research, I examine the nature of "logical cognition ability", based on the record of my reading class. In conclusion, I find two important aspects concerning logical cognition ability: the recreation of meaning and content, and the necessity of logical thinking. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は,JSPS科研費25885113の助成を受けた研究の一部である。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/36619 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5546 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618554 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 67 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development 号 63, p. 67-75, 発行日 2014-12-19 |
|||||||||
旧ID | 36619 |