WEKO3
アイテム
社会性と情動の学習(SEL)の必要性と課題 : 日本の学校教育における感情学習プログラムの開発・導入に向けて
https://doi.org/10.15027/25869
https://doi.org/10.15027/25869cacfc249-0604-48c6-b16d-9b1f95420897
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 社会性と情動の学習(SEL)の必要性と課題 : 日本の学校教育における感情学習プログラムの開発・導入に向けて | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Needs and Challenges for Introduction of Social and Emotional Learning into Japanese School Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
山田, 洋平
× 山田, 洋平
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Social and Emotional Learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Emotional Intelligence | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | PATHS curriculum | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social developmental program | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会性と情動の学習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 情動知能 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | PATHSカリキュラム | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会性育成プログラム | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the needs and the challenges of Social and Emotional Learning (SEL) for introduction into Japanese school education. First, the needs of the social developmental programs focused on emotions were examined through two points. One is the overview about the present conditions of children and the other is the consideration of issues concerning the common social developmental programs in Japan. Second, an outline of SEL was shown. SEL is collective term of the social developmental programs focused on emotions, and those programs are widely implemented in United States. In this study, the contents of the PATHS curriculum, one of the best programs in SEL, were described in detail. Finally, the challenges when the program is introduced into Japan were pointed out from program contents and implementations. Because the study about emotional education have begun to attract attention in Japanese educational world, the SEL studies will become more and more important in future. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/25869 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5546 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618554 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 145 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development 号 57, p. 145-154, 発行日 2008-12-26 |
|||||||||
旧ID | 25869 |