ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
  3. 51号

児童の作文評価をめぐる諸問題 : 観点別到達度評価に関わる史的・測定論的考察

https://doi.org/10.15027/16159
https://doi.org/10.15027/16159
3be9463b-6fc6-4b2e-bf55-898d16cd046d
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000705101.pdf KJ00000705101.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 児童の作文評価をめぐる諸問題 : 観点別到達度評価に関わる史的・測定論的考察
言語 ja
タイトル
タイトル Problems in the evaluation of children's compositions in Japanese schools : Historical and theoretical considerations of criterion-referenced evaluation
言語 en
作成者 梶井, 芳明

× 梶井, 芳明

ja 梶井, 芳明

en Kajii, Yoshiaki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
主題
主題Scheme Other
主題 「書くこと」の目標の変遷
主題
主題Scheme Other
主題 到達度評価
主題
主題Scheme Other
主題 評価項目の妥当性・信頼性
主題
主題Scheme Other
主題 評価観
主題
主題Scheme Other
主題 Japanese National Standards
主題
主題Scheme Other
主題 transition of Japanese writing objectives
主題
主題Scheme Other
主題 criterionreferenced evaluation
主題
主題Scheme Other
主題 validity and reliability of criteria for evaluating writing
主題
主題Scheme Other
主題 use of criteria for evaluation
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 This paper discusses the changes of the objectives of the Japanese language education and Japanese writing in the Japanese National Standards after World War II and researches that examined the validity and reliability of the criteria for evaluating writing in the fields of Japanese language education and educational psychology. Results of the review show that objectives of the Japanese language education and Japanese writing have been changing. In the 1947-1968 Japanese National Standards, the objectives were activity-based, that is, developing children's speaking, listening, writing and reading skills. In 1977-1989, however, these objectives have changed to ability-based, focusing on the children's ability to express and understand. And in the New Japanese National Standards (1998), the objectives changed again to activity-based. Likewise, the system for evaluating children's compositions have also changed, that is, the criteria used for each grade level have been integrated, resulting in three sets of criteria; one each for low grade (Grades 1 and 2), middle grade (Grades 3 and 4), and high grade (Grades 5 and 6). Thus, teachers need to use the criteria more carefully, taking into consideration the actual grade level of the children. In terms of research, there is a need to clearly define the evaluation items and for the teachers to experience the use of these items in order to improve the validity and reliability of the evaluation of compositions.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科
出版者
出版者 国立情報学研究所
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/16159
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5546
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11618554
開始ページ
開始ページ 35
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development

号 51, p. 35-44, 発行日 2003-03-28
旧ID 16159
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 04:21:51.014720
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3