WEKO3
アイテム
他者の好ましさと対象の重要度が好みに及ぼす影響
https://doi.org/10.15027/49209
https://doi.org/10.15027/4920943051aa0-ceb1-4b4f-b024-df7b0a918ec1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
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公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 他者の好ましさと対象の重要度が好みに及ぼす影響 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Social influence on preference in situations with different levels of importance | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
橋本, 淳也
× 橋本, 淳也
× 原田, あかね
× 中尾, 敬
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アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | preference change | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | social influence | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | importance of the situation | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | One’s preferences are influenced by another individual’s preferences. The trustworthiness of those individuals can modulate changes in our preferences. Previous studies have examined this social influence in a single situation (e.g., the preference ratings for a T-shirt). Although it is possible that social influence on preference is affected by the importance of the situation, that remains to be elucidated. In the present study, we examined the influence of other individual’s preferences on individual preferences in various important situations. We tested two hypotheses: 1) situations of low importance are more likely to induce one’s own preference than situations of medium and high importance, 2) the influence of a trustworthy individual is larger than that of an untrustworthy individual in situations of low importance, while no difference is found in situations of medium and high importance. Forty-seven participants conducted a two times preference rating task in six situations (two situations for each of the three levels of importance). Preferences for individual characteristics (trustworthy or untrustworthy person) were also presented in the first preference rating task. The results showed that situations of high importance induced a bigger change in preference than situations of low and medium importance. On the other hand, no significant difference in preference change was found between the influence of trustworthy and untrustworthy individuals in each of the three important situations. These results imply that the influence of another individual's preferences on one’s preferences is different in various life situations. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,科学研究費補助金(18K03177)の助成を受けて実施した。 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科心理学講座 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/49209 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1347-1619 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11616129 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 77 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
広島大学心理学研究 Hiroshima Psychological Research 号 19, p. 77-90, 発行日 2020-03-31 |
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見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
旧ID | 49209 |