ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学心理学研究
  3. 16号

実験操作が虚偽認知に与える影響の検討 : 真実デフォルト理論に着目して

https://doi.org/10.15027/42599
https://doi.org/10.15027/42599
64567a70-6c3c-4a53-98e1-33cb7f9a2d92
名前 / ファイル ライセンス アクション
HPR_16_19.pdf HPR_16_19.pdf (640.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 実験操作が虚偽認知に与える影響の検討 : 真実デフォルト理論に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of experimental procedures on lie recognition
言語 en
作成者 伊藤, 洋輔

× 伊藤, 洋輔

ja 伊藤, 洋輔

en Ito, Yosuke

Search repository
森永, 康子

× 森永, 康子

ja 森永, 康子

en Morinaga, Yasuko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 Truth default theory
主題
主題Scheme Other
主題 lie detection
主題
主題Scheme Other
主題 lie recognition
主題
主題Scheme NDC
主題 140
内容記述
内容記述 It has been pointed out that conventional experimental procedures might distort results about lie recognition. Levine (2014) argues in his Truth–Default Theory (TDT) that people usually trust others but that they can quickly abandon their trust when witnessing a trigger event in which they examine why the person told a lie. He also stated that asking participants to judge which stimulus persons are lying in experiments can work as a “lie prime" (i.e., a trigger event). Furthermore, when participants are asked to think about lies, this may increase the estimated frequency of lies. We conducted two studies to investigate the effects of the following instruction: “Please determine who told a lie." Instead of asking participants to determine who is lying, we asked participants to give their impressions of stimulus persons, based on the presumption that an individual positively evaluates others who tell the truth. Study 1 employed a between-participant design but we found that the instructions had no significant effects. Study 2 employed a within-participant design and we found that the lie instructions had significant effects on lie recognition in evaluating stimulus persons. In the without-lie-instruction condition, stimulus persons were more likely to be positively evaluated than those in the with-lie-instruction condition. Our study suggests that researchers should be more careful about what instructions they give to participants in lie recognition experiments.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科心理学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42599
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-1619
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11616129
開始ページ
開始ページ 19
書誌情報 広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research

号 16, p. 19-34, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42599
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 01:06:39.400207
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3