ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
  3. 46号

確率判断課題における直観的理解と論理的理解 : 「3囚人問題」に対する教授的介入の効果

https://doi.org/10.15027/27175
https://doi.org/10.15027/27175
d54573d8-790c-4594-a0a2-5dfef6a9d721
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_46_49.pdf BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_46_49.pdf (571.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 確率判断課題における直観的理解と論理的理解 : 「3囚人問題」に対する教授的介入の効果
言語 ja
タイトル
タイトル Intuitive and logical understanding for probability judgment problem : Effect of instructive interventions for "three prisoners problem"
言語 en
作成者 南, 学

× 南, 学

ja 南, 学

en Minami, Manabu

Search repository
森, 敏昭

× 森, 敏昭

ja 森, 敏昭

en Mori, Toshiaki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 intuitive probability judgment
主題
主題Scheme Other
主題 intuitive understanding
主題
主題Scheme Other
主題 logical understanding
主題
主題Scheme Other
主題 three prisoners problem
主題
主題Scheme NDC
主題 140
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The purpose of the present study was to investigate the facilitative factors for understanding "three prisoners problem (Ichikawa, 1988)". Ichikawa (1988) suggested that the difficulty of the problem arised from the conflict between the normative answer and intuitive judgment based on the subjective theorems. In his explanation, two levels of understanding were postulated. One is an intuitive understanding, and the other is a logical understanding. In this study, therefore, two different operations for facilitating these two levels of understanding were conducted. One was to ask a question supposed to guide the subjects to intuitive understanding, and the other was to explain how to solve the problem by presenting the Bayesian theorem or by presenting the isomorphic schematic representation proposed by Ichikawa (1989). The results indicated that both the guided question and the logical explanations facilitated the rated scores of understanding, and the logical explanations facilitated the percentages of correct responses in the transfer problems, whereas the guided question did not facilitate them. These findings were discussed in terms of the function of the subjective theorems in probability judgment.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育学部
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/27175
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0919-8652
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1044240X
開始ページ
開始ページ 49
書誌情報 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 1, Psychology division

号 46, p. 49-57, 発行日 1998-03-13
旧ID 27175
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 21:30:08.003031
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3