ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
  3. 43号

複数の意味をもつ漢字の認知過程に関する研究

https://doi.org/10.15027/31157
https://doi.org/10.15027/31157
b1cd76a7-6279-4e2c-969b-51ce9382caff
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_43_71.pdf BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_43_71.pdf (341.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 複数の意味をもつ漢字の認知過程に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル An investigation of the recognition process for kanji with many meanings
言語 en
作成者 廣瀬, 等

× 廣瀬, 等

ja 廣瀬, 等

en Hirose, Hitoshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 word recognition process
主題
主題Scheme Other
主題 kanji
主題
主題Scheme Other
主題 jukugo
主題
主題Scheme Other
主題 priming effect
主題
主題Scheme Other
主題 lexical decision
主題
主題Scheme NDC
主題 140
内容記述
内容記述 廣瀬(1992c)では, 複数の異なる意味をもつ漢字を第1文字とする熟語は, 複数の熟語群を形成して記憶されていることが示唆された。本研究では, プライム刺激とターゲット刺激間の刺激間間隔を500msに設定し, 刺激間間隔が2000msであった廣瀬(1992c)の実験結果と比較することにより, 熟語の第1文字であり複数の異なる意味をもつ漢字の認知過程について新たに検討した。実験の方法は, 廣瀬(1992c)と同様にプライミング効果を指標とし, 語彙判断課題が用いられた。実験結果は, 多義語の認知に関するモデル(網羅アクセスモデル)を基に考察され, 熟語の第1文字であり複数の異なる意味をもつ漢字の認知では, 「全ての意味の活性化から特定の意味の活性化へ」という過程が存在することが示唆された。今後の課題としては, 順次アクセスモデルの観点から, 意味の使用頻度の要因を加えての認知過程の検討の必要性が示された。
言語 ja
内容記述
内容記述 The recognition process of kanji with many meanings was investigated in this study. In his previous study, Hirose (1992c) showed that the identification of jukugos (two-kanji-compound words) were facilitated only when they had the same first kanji with the same meaning as the first kanji of prime stimuli (jukugo). In case of the same first kanji with meaning different from prime stimuli, the facilitation was not observed. The experiment was carried out using priming paradigms, the same method as used in the previous study wherein the subjects were asked to give lexical decisions. The present study only changed interstimulus interval from 2000ms (Hirose, 1992c) to 500ms. The results showed facilitation in both conditions. And from both the previous and the present studies, it was suggested that all meanings were initially activated and then inappropriate meanings, were suppressed in the recognition process of kanji with many meanings.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育学部
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/31157
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0919-8652
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1044240X
開始ページ
開始ページ 71
書誌情報 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 1, Psychology division

号 43, p. 71-76, 発行日 1994-03-10
旧ID 31157
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 21:28:27.787432
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3