WEKO3
アイテム
記憶の理論史序説
https://doi.org/10.15027/27173
https://doi.org/10.15027/2717341562149-caa7-4757-abb1-d57ecbd01c4d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 記憶の理論史序説 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A historical overview of memory research | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
森, 敏昭
× 森, 敏昭
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | history of memory research | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ebbinghaus tradition | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Bartlett tradition | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ecological validity | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | everyday memory | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 140 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This article presents a historical overview of the two traditions in memory research. The first, originating with Ebbinghaus, tends to emphasize the need to limit and control the richness and complexity of memory in everyday life, by studying the learning and forgetting of artificial materials (e.g., nonsence syllables) under rigidly controlled conditions. The second, represented by the approach adopted by Bartlett, prefers to accept the richness and complexity of studying memory in more naturalistic situations rather than risking the exclusion of the subject's active effort after meaning, which it regards as playing a central role in the processes of learning and remembering. This article also draws together the various aspects of theories outlined, attempts to synthesize into a metaphorical model for describing the theoretical development of memory research, and poses some questions for future research. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学教育学部 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/27173 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0919-8652 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN1044240X | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 101 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学 Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 1, Psychology division 号 42, p. 101-110, 発行日 1994-03-10 |
|||||||||
旧ID | 27173 |