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  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
  3. 41号

説得に及ぼす事前警告と事後警告の効果

https://doi.org/10.15027/29342
https://doi.org/10.15027/29342
949f6d0a-3c09-46e0-8805-cfc7cb584459
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_41_41.pdf BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-PsychDiv_41_41.pdf (709.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 説得に及ぼす事前警告と事後警告の効果
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of forewarning and afterwarning on persuasion
言語 en
作成者 深田, 博己

× 深田, 博己

ja 深田, 博己

en Fukada, Hiromi

Search repository
有倉, 巳幸

× 有倉, 巳幸

ja 有倉, 巳幸

en Yukura, Miyuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 attitude change
主題
主題Scheme Other
主題 persuasive communication
主題
主題Scheme Other
主題 resistance to persuasion
主題
主題Scheme Other
主題 forewarning
主題
主題Scheme Other
主題 afterwarning
主題
主題Scheme Other
主題 counterargumentation
主題
主題Scheme Other
主題 derogation of message and source
主題
主題Scheme NDC
主題 140
内容記述
内容記述 The present study was designed to investigate the effects of forewarning and afterwarning of the persuasive and fear-arousing intents of a communicator on persuasion. Two independent variables were manipulated: forewarning conditions (forewarning and no-forewarning) and afterwarning conditions (afterwarning and no-afterwarning). Two hundred and twenty five female college students were randomly assigned to one of the four experimental groups and one control group. Experimental groups were exposured to warning manipulation before and after reading a persuasive message, and then they were asked to respond to questionnaires. Results indicated the following. Forewarning inhibited affective attitude change toward the advocated position, and increased counterargumentation and derogation of both the message and its source. It was suggested that resistance to persuasion produced by forewarning might be mediated by counterargumentation and derogation of a message and its source. Afterwarning, however, facilitated cognitive attitude change toward the advocated position. This persuasion facilitating effect of afterwarning was discussed from the point of view of the cognitive dissonance theory.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育学部
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/29342
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0919-8652
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1044240X
開始ページ
開始ページ 41
書誌情報 広島大学教育学部紀要. 第一部, 心理学
Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 1, Psychology division

号 41, p. 41-47, 発行日 1993-02-10
旧ID 29342
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Ver.1 2025-03-01 21:26:47.773289
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