ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学教育学部紀要. 第一部, 教育学
  3. 42号

知識獲得の非認知的基盤 : ウィトゲンシュタインの『確実性の問題』から

https://doi.org/10.15027/27209
https://doi.org/10.15027/27209
456469cf-a38d-4945-8851-af2af5fcfd98
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-EducRes_42_11.pdf BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-EducRes_42_11.pdf (529.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 知識獲得の非認知的基盤 : ウィトゲンシュタインの『確実性の問題』から
言語 ja
タイトル
タイトル Noncognitive Foundations of Knowledge Acquisition : Wittgenstein's Viewpoint in the On Certainty
言語 en
作成者 丸山, 恭司

× 丸山, 恭司

ja 丸山, 恭司

en Maruyama, Yasushi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
主題
主題Scheme NDC
主題 130
内容記述
内容記述 It is said that the processes of learning are those of knowledge acquisition. Pedagogy is, then, designed in accordance with various theories of knowledge. In this paper, against the recent exaggeration about the representationalistic theory of knowledge, I argue strongly for the significance of a theory dealing with noncognitive foundations of knowledge acquisition, through tracing L. Wittgenstein's On Certainty. The first section is an overview of the foundationalistic theory of knowledge and its relation to skeptism. It is shown that the traditional theory of knowledge consists of foundationalism and mentalism. In the second section, I take up G. E. Moore's argument against skeptism, since this argument had influence on Wittgenstein's On Certainty. Illustrated, in the third section, is Wittgenstein's distinction between normal empirical statements and Moore's those which Wittgenstein called "world pictures". World pictures are not objects of inquiry but its foundations, which are never doubted. How world pictures are given is described in the last section. It is made clear that world pictures are noncognitive foundations of knowledge acquisition. Such foundations are given to us without refering to them. We noncognitively obtain them through actions.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育学部
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/27209
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0919-8660
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10442410
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 広島大学教育学部紀要. 第一部, 教育学
Bulletin of Faculty of the Education, Hiroshima University. Part 1, Educational research

号 42, p. 11-18, 発行日 1994-03-10
旧ID 27209
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 21:22:02.419631
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3