ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学教育学部紀要. 第一部, 教育学
  3. 40号

行事場面における保育行動の特性

https://doi.org/10.15027/29333
https://doi.org/10.15027/29333
aead48ae-d201-4185-a18e-5895063cf057
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-EducRes_40_181.pdf BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1-EducRes_40_181.pdf (498.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 行事場面における保育行動の特性
言語 ja
タイトル
タイトル An analysis of teacher behavior in events activities of nursery school
言語 en
作成者 森, 楙

× 森, 楙

ja 森, 楙

en Mori, Shigeru

Search repository
七木田, 敦

× 七木田, 敦

ja 七木田, 敦

en Nanakida, Atsushi

Search repository
青井, 倫子

× 青井, 倫子

ja 青井, 倫子

en Aoi, Tomoko

Search repository
廿日出, 里美

× 廿日出, 里美

ja 廿日出, 里美

en Hatsukade, Satomi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は, 行事場面における保育者の行動特性を組織的観察法を用いて明らかにすることにあった。結果から, 次の3点が明らかとなった。 (1)自由遊び場面に比較して, 行事場面では保育者の働きかけは「支配的」になりやすく, 幼児の「依存的」な反応も多くなる。 (2)保育形態として設定保育を取り入れている園は, 自由保育を取り入れている園よりも行事場面ではより「支配的」になりやすい。 (3)行事場面にも, 幼児の創意工夫が生かされるような保育者の配慮があれば幼児の自立性が出てくるので, 行事の内容及び進め方を工夫する必要がある。 行事の教育的意義を保育に生かすために, 親との提携は必要不可欠である。そのため親の行事に対する考え方を明らかにすることは, 従来の幼稚園・保育所主導の行事を再考するうえで有効であると考えられる。今後, この点を実証的に検討していく予定である。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study was to analyze the mutual interactions between teachers and children in annual events activities of nursery school (y#ochien) comparing with play activities. A systematic observation method was adopted in this research. The authors especially devised two kinds of observation categories to check (1) active behaviors of a teacher on young children, (2) responsive behaviors of the teacher to their active behaviors. Annual events, including with "the short trip", "Onigiri (rice ball) party", "Mochitsuki (rice-cake making)", "Yakiimo (baked sweet potatoes)", and "presentation of singing songs, dancing, and operetta. etc.", were conducted to observe the behaviors of the teacher and children. The following are the main results; 1. Compared with play activities, the teacher's behaviors were inclined to directive in events activities. In some events activities that had less strict in schedule, the teachers behaviors were inclined to supportive. 2. Supportive behaviors of teacher, such as praise, suggestion, approval, etc, fostered the independent, supportive behaviors and active interactions among children in events activities. 3. Some modifications of the content of events activities, such as less restricted environment and more freedom in schedule, will draw out and develop children's independent and spontaneous behaviors.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育学部
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/29333
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0919-8660
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10442410
開始ページ
開始ページ 181
書誌情報 広島大学教育学部紀要. 第一部, 教育学
Bulletin of Faculty of the Education, Hiroshima University. Part 1, Educational research

号 40, p. 181-186, 発行日 1992-03-27
旧ID 29333
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 21:21:54.416476
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3