ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 26号

英語の音声単語認知におけるトップダウン処理 : 熟達度およびリスニング方略指向性の関係から

https://doi.org/10.15027/53528
https://doi.org/10.15027/53528
6574e0ee-2daf-4376-b658-2c019e39bc39
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_26_181.pdf h-gaikokugokenkyu_26_181.pdf (605.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 英語の音声単語認知におけるトップダウン処理 : 熟達度およびリスニング方略指向性の関係から
言語 ja
タイトル
タイトル Top-down Effects on Oral English Word Recognition: Relationships With Proficiency and Listening Strategy Orientation
言語 en
作成者 山内, 優佳

× 山内, 優佳

ja 山内, 優佳

en YAMAUCHI, Yuka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 This study aimed to identify the effects of top-down processing on learners of English through the relationship with proficiency and listening strategy orientation. Specifically, it explored the results of Yamauchi’s (2022) case study with a larger sample. Previous studies obtained inconsistent findings about the effects of top-down processing on a foreign language listening learner’s word recognition task. Additionally, the relationship between the top-down processing and the learners’ orientation toward strategy use has not been thoroughly examined. The participants were 334 first-year university students. They responded to the English listening strategy scale (Goto & Yamauchi, 2016) as well as the word recognition task developed by Field (2004) and prepared by Yamauchi et al. (2016). In the word recognition task, the participants typed only the last words of a dictated series of word sets, some of which included meaningful connections between the words. Findings indicated that the participants with lower and higher proficiency levels tended to recognize the target words correctly. In contrast, more middle proficiency level learners answered the task with substituted words triggered by preceding contextual words. The Markov chain Monte Carlo methods showed that the English proficiency and orientation toward strategies utilizing grammatical knowledge affected the use of substituted words. The present results did not replicate Yamauchi’s (2022) finding that the participants who had an orientation toward strategies using background knowledge tended to answer the task with substituted words. It suggested the need for experiments with a broader range of proficiency levels. Future studies might examine the top-down effects of more practical listening comprehension tasks with larger contextual information to obtain additional helpful information.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究はJSPS科研費17K13516,20H01284の助成を受けたものです。
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53528
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 181
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 26, p. 181-192, 発行日 2023-03-01
旧ID 53528
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:47:38.073798
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3