ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 26号

日本のドイツ語教育におけるYouTubeビデオ : 言語素材を批判的に使用する方法のトレーニング

https://doi.org/10.15027/53524
https://doi.org/10.15027/53524
77ae7ca1-8bfb-4605-abb4-7e58ed536b7b
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_26_123.pdf h-gaikokugokenkyu_26_123.pdf (346.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Schulung im kritischen Umgang mit authentischen Lernmaterialien: YouTube-Videos im japanischen Deutschunterricht
言語 de
タイトル
タイトル 日本のドイツ語教育におけるYouTubeビデオ : 言語素材を批判的に使用する方法のトレーニング
言語 ja
作成者 HARTING, Axel

× HARTING, Axel

en HARTING, Axel

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 本論文では,動画共有プラットフォームYouTube が,日本のドイツ語学習者の外国語学習にとってどのような可能性を持っているかを検討する。この目的のため,広島大学で実施されたドイツ言語文化事情のオンライン授業において,YouTube 動画を使うことでその国の言語文化に関する情報がどの程度得られるかを評価する事例研究を行った。この授業を受講した3人の学習者(CEFR A2)は,与えられたテーマに基づいて興味のあるYouTube 動画を自ら検索し,それらを学習プラットフォームBb9を通して互いに共有し,とりわけ,選択した動画の要約と批評を含む動画紹介のレポートに基づいてそれらがドイツ語学習にふさわしいかどうかを議論した。本研究の基礎となったデータは,学習者によって書かれたビデオ紹介とコメントの分析,ならびにコース終了後に実施された書面による学習者アンケートからなる。この事例研究の結果,学習者はYouTubeの動画を利用することで,本物の視聴覚教材のドイツ語学習過程における利点を体験し,それを批判的に利用する訓練を受けることができたことがわかった。さらに,YouTube プロジェクトを通し,文章表現力を伸ばすとともに,学習言語の文化圏に関する自分の興味を学習に生かすことができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper examines the potential of the video-sharing platform YouTube for learners of L2 German in Japan. For this purpose, a case study involving the use of YouTube videos was carried out in a German culture class, involving three students, and conducted online at Hiroshima University. Focusing on given topics, the students (CEFR A2) searched for YouTube videos that interested them. They then wrote a comment on each video, providing information about its contents and an assessment of its suitability for learning German. The comments were shared with the teacher and other members of the class via the forum function of the university’s learning management system, Bb9, for a written group discussion. The data used for this study consist of learners’ written contributions to the discussion as well as student feedback on the YouTube project through a written survey conducted after the end of the course. The results of the case study indicate that learners enjoyed having the opportunity to study with videos of their choice and to learn about cultural topics that interested them. They also appreciated experiencing the benefits as well as the challenges of studying with authentic audiovisual materials from the internet. By writing comments on the videos they watched, they could not only enhance their ability to critically assess the quality of publicly available YouTube videos, but they were also able to improve their writing skills.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 deu
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53524
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 123
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 26, p. 123-136, 発行日 2023-03-01
旧ID 53524
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:47:00.309118
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3