ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 26号

教室外での英語学習を支援するための広島大学英語Can-Doリストの拡充

https://doi.org/10.15027/53516
https://doi.org/10.15027/53516
72aebce6-e2e9-45fe-8327-fbe744635a41
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_26_1.pdf h-gaikokugokenkyu_26_1.pdf (390.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Expansion of the Hiroshima University English Can-Do List to Support English Learning Outside the Classroom
言語 en
タイトル
タイトル 教室外での英語学習を支援するための広島大学英語Can-Doリストの拡充
言語 ja
作成者 AMANO, Shuichi

× AMANO, Shuichi

en AMANO, Shuichi

Search repository
YAMAUCHI, Yuka

× YAMAUCHI, Yuka

en YAMAUCHI, Yuka

Search repository
SAKAUE, Tatsuya

× SAKAUE, Tatsuya

en SAKAUE, Tatsuya

Search repository
TAKAHASHI, Yuka

× TAKAHASHI, Yuka

en TAKAHASHI, Yuka

Search repository
NAKAGAWA, Atsushi

× NAKAGAWA, Atsushi

en NAKAGAWA, Atsushi

Search repository
YAMAUCHI, Katsuhiro

× YAMAUCHI, Katsuhiro

en YAMAUCHI, Katsuhiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 本論文は,広島大学外国語教育研究センターが開発した広島大学英語Can-Do リストについて,有効性を高めるために実施した再調査とその結果を報告する。本リストは,学生による目標設定と自主学習の支援ツールとして広島大学の英語教育に貢献することを目指して開発が開始され,その後もデータ収集を継続していた。前回発表されたリストは単年のデータのみに基づくものであったが,このリストの期待される役割の大きさを考えると,複数年のデータ収集による追加の検討が必要である。そこで,2016年から2019年にかけて新たに収集したデータで再調査を行った。しかし,残念ながら,この再調査ですべての問題点を解消することはできなかったため,今後もリストの修正を継続すべきであると考える。今後,検討すべき点を二つ指摘する。一つは,分析する得点帯の範囲である。今回の調査では,TOEIC® Listening & Reading IP テストのスコア800点以上および295点以下に該当する学生が少なく,分析から除外した。これらの得点帯に該当する学生は少ないと判断し,このまま除外とするのか,それとも,得点帯の拡大を目指すのか,今後さらに検討する必要がある。もう一つは,前回調査と同様にIIBC が開発した既存のリストを用いてCan-Do 分析を行ったことである。次回以降の調査では,リストにCan-Do ステイトメントの追加や削除を施し,精緻化や修正が必要である。
言語 ja
内容記述
内容記述 We report on a re-survey of the Hiroshima University English Can-Do List, developed by the Institute for Foreign Language Research and Education at Hiroshima University, and the results of the survey conducted to improve the validity of the list. The development of this list was initiated with the aim of contributing to English language education at Hiroshima University as a tool to support students’ goal setting and self-access learning, and data collection has continued since then. The previously published list was based on only one year of data, but given the expected role of this list, additional studies based on multi-year data collection are desirable. Therefore, a re-survey was conducted with newly collected data from 2016 to 2019. Unfortunately, however, this re-survey did not resolve all the remaining challenges, and we believe that the list should continue to be revised in the future. We suggest two issues that should be explored in the future. One is the range of score bands to be analyzed. In this study, a small number of students who scored 800 or above and 295 or below on the TOEIC® Listening & Reading IP Test were excluded from the analysis. Further study is needed to determine whether to exclude students in these score ranges, given the small number of students who fall in these ranges, or to expand the range of scores. The other issue is that, as in the previous survey, a can-do analysis was conducted using an existing list provided by the International Institute for Business Communication (IIBC). In the next and subsequent surveys, the list will need to be refined and modified by adding or deleting can-do statements.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This work was supported by the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant Number JP19H01283.
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53516
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 26, p. 1-15, 発行日 2023-03-01
旧ID 53516
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:45:43.648564
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3