ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 25号

YouTube で利用可能な日本人学生のためのドイツ語指導ビデオ

https://doi.org/10.15027/51966
https://doi.org/10.15027/51966
4b583fda-6bd1-40ec-b1bc-a6b4b0e91414
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_25_137.pdf h-gaikokugokenkyu_25_137.pdf (364.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル YouTube-Videos zum Deutschlernen für Lernende mit Japanisch als Muttersprache
言語 de
タイトル
タイトル YouTube で利用可能な日本人学生のためのドイツ語指導ビデオ
言語 ja
作成者 HARTING, Axel

× HARTING, Axel

en HARTING, Axel

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 この探索型研究の目的は,YouTube で利用可能な,学習言語としてのドイツ語指導ビデオの特性を調査することである。YouTube の検索機能によって得られた総計200本の指導ビデオ(それぞれ10人のドイツ人と日本人のユーチューバーによる10本ずつのビデオ)が,その内容上,形式上ならびに教育上の特徴にしたがって分析された。内容分析によって明らかになったのは,日本人ユーチューバーは,そのビデオの中で文法,学習言語の諸表現,文化的な側面および学習方略を好んで扱うのに対し,ドイツ人ユーチューバーは,むしろ,語彙,発音およびコミュニケーションを扱っていることである。形式的な,あるいは技術的かつ形式的な特徴に関して言うと,調査結果が示しているのは,文法指導用ビデオは多くの場合イラストや図表を使うのに対し,学習言語の語彙や表現に関するビデオは教えようとする単語の翻訳や発音表記をより多く使うことである。それに対し,文化を扱ったビデオは,その教育目的のために,むしろ,音響効果や字幕,写真やビデオクリップ並びに実物などの視聴覚資料に頼る傾向がある。ドイツ人のユーチューバーに比べると,日本人ユーチュ−バーは,説明の際の助けとして音響効果や映像効果を,特に,テキスト,字幕,背景音楽,効果音ならびに絵文字などをより使う傾向がある。
言語 ja
内容記述
内容記述 The aim of this explorative study is to investigate the properties of L2 German instruction videos available on YouTube. A total of 200 instruction videos (10 videos of 10 German and 10 Japanese YouTubers respectively) identified through YouTube’s search function have been analyzed according to their contents, as well as formal and didactic properties. The results of the content analysis reveal that Japanese YouTubers focus on grammar, L2 expressions, cultural aspects and learning strategies in their videos, while German YouTubers prefer to deal with vocabulary, pronunciation, and communication. As far as technical and formal characteristics are concerned, the results indicate that videos on grammar instruction often use illustrations and diagrams, while videos on L2 vocabulary and expressions make more use of translations and transcriptions of the words to be taught. Cultural videos, on the other hand, rely on sound effects, subtitles, audio visual materials such as pictures and video clips as well as authentic objects for teaching purposes. Compared to German YouTubers, Japanese tend to use more acoustic and visual effects to support their explanations, in particular texts, subtitles, background music, sound effects, and emojis.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 deu
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51966
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 137
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 25, p. 137-154, 発行日 2022-03-01
旧ID 51966
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:44:39.274970
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3