ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 25号

英語/異文化研究が専攻ではない大学生の英語を外国語として学ぶ学習動機要因 : 混合研究法

https://doi.org/10.15027/51965
https://doi.org/10.15027/51965
8e4c0b01-594f-4bb9-bab7-9d1e3dec9084
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_25_121.pdf h-gaikokugokenkyu_25_121.pdf (432.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル EFL Motivating Factors in Japanese Non-English / Intercultural Studies University Majors: A Mixed-Methods Approach
言語 en
タイトル
タイトル 英語/異文化研究が専攻ではない大学生の英語を外国語として学ぶ学習動機要因 : 混合研究法
言語 ja
作成者 SHINYA, Takahiro

× SHINYA, Takahiro

en SHINYA, Takahiro

Search repository
HIGA, Marshall

× HIGA, Marshall

en HIGA, Marshall

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 本稿では英語文化・国際文化の類の分野を専攻としない日本の大学生の英語を学ぶ動機について調査を行った。調査は西日本にある公立と私立の四年制大学の合計326名の学生から収集した量的データと,これらの大学の学生8 名に行ったインタビュー調査から得た質的データによって混合法を用い行った。量的データの収集には Gardner(参照 Gardner, 2004)のものから取り入れた「道具的動機」と「統合的動機」の2 種類の第二言語習得の動機を測定するために作成された14項目のアンケートを使用した。量的データの分析結果に2種類の動機付け要因の間の差異はほとんど見られなかった。質的データの収集には参加者の英語学習の経験や動機についてより詳細に聞き出す14問の自由形式の質問による半構造化インタビューを実施した。平均値が高い項目と低い項目に注目して被験者の英語学習に関する経験,学ぶ理由,姿勢について考察した。今回の調査では全般的に被験者の英語学習への意欲が高いことがうかがえた。また,被験者の多くは異文化交流に興味があり,仕事やプライベートのために実用的な英語力を身につけたいと考えていることもうかがえた。しかしながら,両方の測定(量的・質的)によって被験者達が学校で英語を教科として学ぶことについて様々な意見を持っていることがわかった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study investigates motivating factors of Japanese university EFL students, particularly those whose majors are not English or intercultural studies. The authors used a mixed-methods approach, combining quantitative data from 326 students at four-year universities (private and public) in Western Japan, as well as interviews with eight students from the same universities. For quantitative data collection, this study uses an adaptation of a 14-item questionnaire, created to measure two types of L2 motivation: instrumental and integrative, adapted from Gardner (Gardner, 2004). In this research, the quantitative results showed little difference between the two types of motivation. For the qualitative data analysis, semi-structured interviews were conducted, asking 14 open-ended questions to elicit more details on participants’ ESL/EFL experiences and their motivation for learning English. Looking at the items that had the highest mean scores as well as the ones with the lowest scores, this research gauges the learners’ experiences, reasons, and attitudes towards learning English. In general, participants in this survey appeared to be motivated to learn English. They seemed to be interested in cross-cultural interactions and relationships, as well as developing English competence for utilitarian matters, both professionally and privately. However, both the quantitative and qualitative measures appear to indicate that the participants had mixed opinions about studying English as a subject at school.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51965
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 121
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 25, p. 121-136, 発行日 2022-03-01
旧ID 51965
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:44:29.932401
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3