ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 25号

日本の国立大学における医学部3年生英語カリキュラムの拡張

https://doi.org/10.15027/51957
https://doi.org/10.15027/51957
9d529503-f186-4dd5-8d9f-82a6de1e6a87
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_25_1.pdf h-gaikokugokenkyu_25_1.pdf (397.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Expanding a Third-Year Medical English Curriculum at a Japanese National University
言語 en
タイトル
タイトル 日本の国立大学における医学部3年生英語カリキュラムの拡張
言語 ja
作成者 DAVIES, Walter

× DAVIES, Walter

en DAVIES, Walter

Search repository
FRASER, Simon

× FRASER, Simon

en FRASER, Simon

Search repository
TATSUKAWA, Keiso

× TATSUKAWA, Keiso

en TATSUKAWA, Keiso

Search repository
ENOKIDA, Kazumichi

× ENOKIDA, Kazumichi

en ENOKIDA, Kazumichi

Search repository
HIGA, Marshall

× HIGA, Marshall

en HIGA, Marshall

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 本稿では,医学部3 年生英語カリキュラムを,症例に関する教材と症例報告を一体化させるために,どのように拡張することができるかを議論し,そして,その後の医学の研究や発展が,大学病院における医療活動に導くことが可能かを考える。つまり,医療機関である病院と教育・研究機関である大学の連携を探求する。 症例報告の研究に関して,医学部3 年生にとって最も役に立つ部分は「事例発表」であり,また,通常の事例に基づいた教材が,学生たちが専門領域を学ぶというレベルでは,仮想の事例に基づいた教材より有益であると筆者たちは考える。意味を重視したインプット,言語の焦点化,そして意味を重視したアウトプットに関わるNation & Newton の主張に沿い,いかに仮想の事例や課題がリーディングとライティングの活動に導くことができるか,また,コース課題を事例発表に見られる主要な構築表現に焦点化するためにどのように設計すべきかを吟味する。完全な(フルの)事例報告に関しては,教材はリーディングと言語(表現)を重視すべきであるが,ライティングはアブストラクト(要約)を扱う課題に用いることができるだろう。 大学病院に関しては,医療活動の研究は視聴覚素材などを使った教材開発を可能にするであろう。これらは,医学生の外国語学習支援はもとより,医療従事者が患者に医療行為の過程や手順を,英語で説明する際にも役立つ。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this article, the authors consider how a third-year medical English curriculum could be expanded to incorporate materials on cases and case reports, then discuss how further research and development could be oriented towards the activities of their university hospital. In the article the links between the two locations,the hospital and the campus, are discussed. In relation to research on case reports, the authors argue that the most useful section of a case report for third-year students is the case presentation, and that materials based on usual cases offer more possibilities at the level of learning in the third year of medical studies. Using Nation and Newton’s ideas on meaning-focused input, language focus, and meaning-focused output, the authors consider how hypothetical cases and tasks can be oriented towards reading and writing, and how tasks can be designed to focus on key structuring phrases in case presentations. Concerning full case reports, the authors argue that materials are more likely to be oriented towards reading and language focus, but that writing can be used in tasks involving abstracts, in which students summarize the body of a case report. Regarding the hospital itself, the authors argue that research on its activities could be used to create dual-use audiovisual materials. These could both aid language learning for students and also aid medical staff when they provide explanations of processes and procedures for patients.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51957
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 25, p. 1-13, 発行日 2022-03-01
旧ID 51957
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:43:15.515030
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3