ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 24号

外国語教育研究の再現可能性 : 素朴な認識の拒絶と追求姿勢の擁護

https://doi.org/10.15027/50455
https://doi.org/10.15027/50455
5aae4b0b-d4ed-4366-a87c-8ddc1c55e6b0
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_24_179.pdf h-gaikokugokenkyu_24_179.pdf (639.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 外国語教育研究の再現可能性 : 素朴な認識の拒絶と追求姿勢の擁護
言語 ja
タイトル
タイトル Reproducibility in Foreign Language Teaching Research: Rejecting the Naïve Perspective and Supporting the Pursuit
言語 en
作成者 草薙, 邦広

× 草薙, 邦広

ja 草薙, 邦広

en KUSANAGI, Kunihiro

Search repository
鬼田, 崇作

× 鬼田, 崇作

ja 鬼田, 崇作

en KIDA, Shusaku

Search repository
亘理, 陽一

× 亘理, 陽一

ja 亘理, 陽一

en WATARI, Yoichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2021 広島大学外国語教育研究センター
内容記述
内容記述 Foreign language teaching research in Japan has modeled its research methodologies after the ones of psychological research, and gradually incorporated cognitivism and scientific methods as the most dominant research norm in a few decades. However, after the impact of what is known as the reproducibility crisis in psychology, foreign language teaching researchers have not readily reacted to the issue. The authors speculate that the ignorance was jointly caused by two different types of perspectives on reproducibility as a norm of research practice. One can be described as beliefs such as “the practice of foreign language teaching research in its status quo is in line with the research norm of natural sciences", which we call the naïve perspective. The counterpart of this is the second one, and it can be best described by the attitude that, from the beginning, abandons the pursuit of reproducibility in foreign language teaching research. The article critically reviews both perspectives, and claims that the naïve perspective is simply inappropriate, but the pursuit of reproducibility in foreign language teaching research can be fairly justified in terms of its functional aspects from pragmatic views. Also, the article discusses multi-dimensionality of research methodologies and political consequences of research methods.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究はJSPS 科研費JP20H01284(「外国語教育研究における再現可能性の検証と新たな研究領域の創出」)およびJP19K13262(「経験サンプリングと数理モデリングによる市民科学としての外国語教育研究」)の助成を受けたものです。
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50455
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 179
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 24, p. 179-195, 発行日 2021-03-01
旧ID 50455
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:43:06.266815
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3