ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 21号

子ども向け絵本シリーズの語彙使用レベルの研究

https://doi.org/10.15027/45311
https://doi.org/10.15027/45311
6dca03ed-bac1-483c-9cf6-83db232440ca
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_21_215.pdf h-gaikokugokenkyu_21_215.pdf (369.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Investigating the Lexical Profile of a Popular Children’s Storybook Series
言語 en
タイトル
タイトル 子ども向け絵本シリーズの語彙使用レベルの研究
言語 ja
作成者 Sponseller, Aaron C.

× Sponseller, Aaron C.

en Sponseller, Aaron C.

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2018 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 2016年に始まった Family Reading プロジェクト(FRP)は,日本人小学生の親を対象に,英語絵本の読み聞かせを練習する機会を提供するものである(Ferguson, Sponseller, & Yamada, 2017)。FRP で用いる絵本は,内容が面白いだけでなく,プロジェクトに参加する親の語彙に合わせて選ばなければならないが,現在,子ども向けテクストの包括的なコーパスや,その難易度を測定する方法は確立されていない。本研究の主目的は,FRP に用いるテクストの一貫した分析方法の開発とその改良にある。FRP が将来にわたって継続されていくためには,語彙に基づいてFRP で用いる本を選ぶ必要がある。そこで,子ども向け絵本シリーズとして有名な The Berenstain Bears から55作品を選んで電子化し,小規模コーパスを作成した。本論文では,そこからシリーズ全体と個別の作品の語彙使用レベルに関して調査し,今後のFRP において使用可能なテクストの評価について示唆を述べる。
言語 ja
内容記述
内容記述 The Family Reading Project (FRP), initiated in 2016, trains Japanese parents to read English language storybooks to their elementary schoolers (Ferguson, Sponseller, & Yamada, 2017). One challenge the FRP has faced is selecting storybooks that are not only interesting in terms of content but lexically within the reach of the participating parents. At present, no comprehensive corpus of children’s texts or principled manner for measuring the difficulty of a text for children exists. The primary aim of this research was to begin developing and refining a principled approach to analyzing candidate texts for inclusion in the FRP. A principled approach is needed if the FRP wishes to make lexically-informed book selections for future iterations of the program. Fifty-five titles from the popular children’s storybook series The Berenstain Bears were digitized in order to create a miniature corpus. The lexical profiles for the series overall as well as individual titles that were generated and investigated are discussed, and implications for evaluating potential texts for use in the FRP are briefly discussed.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45311
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 215
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 21, p. 215-228, 発行日 2018-03-01
旧ID 45311
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:37:00.537361
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3