ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 20号

『ロード・ジム』における言語行為,社会的現実,協調の原理

https://doi.org/10.15027/42617
https://doi.org/10.15027/42617
e9068d73-d0ba-431c-9c4f-f46c63ca40e5
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_20_115.pdf h-gaikokugokenkyu_20_115.pdf (404.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Speech Acts, Social Reality, and the Cooperative Principle in Joseph Conrad’s Lord Jim
言語 en
タイトル
タイトル 『ロード・ジム』における言語行為,社会的現実,協調の原理
言語 ja
作成者 Davies, Walter

× Davies, Walter

en Davies, Walter

Search repository
Enokida, Kazumichi

× Enokida, Kazumichi

en Enokida, Kazumichi

Search repository
Fraser, Simon

× Fraser, Simon

en Fraser, Simon

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 800
内容記述
内容記述 本稿では,ジョウゼフ・コンラッドの小説『ロード・ジム』の分析を通じて,語用論理論の有用性を検証する。分析にあたり参照するのは,J. L. オースティン,J. サール,H. P. グライス,以上の三名の哲学者と,応用言語学者H. G. ウィドウソンによる理論である。言語行為,社会的現実,談話,協調の原理といった概念を援用し,『ロード・ジム』を,作中より抽出された三カ所の会話部分に特に焦点を当てて分析する。これにより,語用論理論が小説の分析にどの程度有用であり,また小説の読解が,本稿における語用論的枠組みにどのような課題を投げかけるかを探る。 分析の中で,オースティンの『言語と行為』に基づく言語行為論の枠組みが,談話の分析に有用であることが示された。また,文同士の結束性を明らかにすることを目的としたウィドウソンの談話分析の手法も,言外の含みを精査する上で有用であった。一方,発話内行為を示す動詞を探るために間接話法を利用するオースティンの手法には問題が見られた。さらに,本小説においては口頭のやりとりが多種多様であることから,どこか信用できない対話者との関わりにおいては特に,協調の原理が限定的である点も問題であった。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this article, we assess the value of pragmatic theory through an analysis of a particular novel: Joseph Conrad’s Lord Jim. We draw on the ideas of three philosophers, J. L. Austin, J. Searle, and H. P. Grice, as well as the work of an applied linguist, H. G. Widdowson. We use ideas on speech acts, social reality, discourse, and the cooperative principle to examine Lord Jim, with a particular focus on three pieces of embedded spoken discourse in the novel. By doing so, we examine how well the theory helps with an analysis of the novel, and how a reading of the novel challenges the pragmatics framework that we use. In our analysis we find that the speech act framework that we use, adapted from Austin’s How to Do Things with Words, works well in the analysis of the discourse. We also find that Widdowson’s technique of expanding discourse to make cohesion between sentences more overt works well for exploring implicature. In contrast, Austin’s technique for using reported speech to find illocutionary verbs is problematic. A further problem is that the cooperative principle seems too limited in the diversity of oral interaction within the novel, particularly in relation to interlocutors who are in some way unreliable.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42617
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 115
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 20, p. 115-134, 発行日 2017-03-01
旧ID 42617
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:32:50.446448
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3